Mijn spaarlamp geeft in absolute duisternis met regelmaat lichtpulsen. Wat kan dit zijn?

Ik heb een spaarlamp (geen LED dus) en nu ik het 's nachts absoluut donker heb valt mij op dat de lamp om ongeveer één á twee minuten een soort van lichtpulsje geeft, alleen de basis bij de fitting licht even op, de rest van de lamp niet. Het is ook heel zwak want als ik mijn telefoon pak om er een filmpje van te maken dan is het licht van de display van de telefoon al zo sterk dat ik het niet meer zie. Wat kan dit zijn???? Kan het kwaad? Moet er een elektricien bij komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij is het voorgekomen dat een tl lamp opgloeide terwijl de schakelaar uitstond. Heb de stekker omgedraaid en probleem verholpen. Wellicht dat dit helpt. Anders proberen om fase en nul om te draaien. Of dubbelpolig schakelen zodat het complete circuit is gescheiden

Antwoorden (2)

Als een lamp op-gloeit vloeit er een stroom en dat zou niet mogen als de schakelaar op uit staat. Ergens moet er dan een "kortsluiting" in het systeem zitten.
jc54
9 jaar geleden
Draai even de stekker van je lampje om. Aangezien je nu namelijk alleen de nulleider schakelt en de fase aanwezig blijft, laadt deze langzaam steeds een onderdeel op in de spaarlamp, een condensator. Dit opladen duurt even totdat de condensator vol is en zichzelf ontlaadt over de fluorescentiebuis, dit is de zwakke lichtflits die je ziet. Dit kan dan eindeloos zo doorgaan. Dubbelpolig schakelen of in dit geval een stekker omdraaien lost het probleem in 99% van de gevallen op.