Wie heeft alle verschillende stopcontacten bedacht?

Waarom gebruiken ze niet in elk land hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoek. :)
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/verschillende-stekkers-engeland-nederland.207906
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Moordigger
De vraag is hier niet waarom, maar wie dit alles heeft uitgevonden.
;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Waarom gebruiken ze niet in elk land hetzelfde?"
Maar antwoord in die ander vraag legt ook iets uit over wie. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom gebruiken ze niet in elk land hetzelfde? Stel dat Nederland(EU) en Amerika dezelfde stekkers hadden gehadm, had je een nog groter probleem. Alle Amerikaanse apparaten zouden direct kapot draaien in de EU. Dat Engelse wat anders hebben is gewoon een regel. Die hebben alles anders,

Antwoorden (2)

In de tijd dat de eerste stopcontacten ontstonden, dus het begin van het elektrische tijdperk, was er nog niet genoeg samenwerking tussen verschillende landen om dat samen te ontwikkelen. Iedereen zorgde voor zichzelf, en er werd minder gereisd ,en dan al helemaal niet met verschillende elektrische apparatuur die overal aan een oplader gelegd moest worden.
9 jaar geleden
Je vraagt naar WIE die stopcontacten heeft bedacht.

Dat zijn verschillende mensen geweest die deels onafhankelijk van elkaar een ontwerp gemaakt hebben. Vandaar dat er ook verschillende ontwerpen gemaakt zijn.

Aan welke normen een stopcontact moet voldoen, en daarmee ook de vorm, word bepaald in een normen-boek.

In Nederland is dat de NEN 1010.

De NEN 1010 is een reeks Nederlandse veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche. De Belgische tegenhanger is het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI).

Het Nederlands Normalisatie-instituut (NNI) is in 1916 opgericht door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs KIvI en de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Van 1916 tot 1922 was Ernst Hijmans de eerste directeur van het Nederlands Normalisatie Bureau. Andere bestuursleden van NEN waren onder andere Jan Goudriaan, die Hijmans opvolgde, de ingenieur en oud-PTT-directeur J.D.H van der Toorn, en Lambertus Hendrik de Langen vanaf 1966.

Waarschijnlijk hebben de heren hierboven niet zelf aan de tekentafel gestaan, maar wel zijn onder hun verantwoordelijkheid de eerste ontwerpen als norm vastgelegd.

Maar dat is voor Nederland. Voor andere landen zijn weer andere instituuten verantwoordelijk, uiteraard met hun eigen mensen aan het roer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix