Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit je een schakelaar met controlelamp op een stopcontact aan?

Ik wil graag een schakelaar met controlelampje op een stopcontact aansluiten. Bedoeling is dat het controlelampje gaat branden als het stopcontact onder spanning is. Hoe moet ik de draden aansluiten?
De lichtschakelaar zal direct worden aangesloten op een ander stopcontact.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De aan komende Bruine draad in de L en de uitgaande Bruine draad in het pijltje er onder en die gaat naar het stopcontact.
De aan komende Blauwe draad in de N en de uitgaande Blauwe draad in het pijltje er onder en die gaat naar het stopcontact.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas werkt deze oplossing niet.
Controlelamp blijft continu branden, en bij 1 bepaalde stand gaat de op het aangesloten stopcontact de door mij aangesloten spaarlamp knipperen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan heb je een wisselschakelaar ipv een dubbelpolige we doen het opnieuw.
De aankomende Bruinedraad in de L
De aankomende Blauwedraad in de N
De Blauwedraad van het stopcontact ook in dezelfde N (de 2blauwe zijn nu aan elkaar geknoopt dat is goed)
De afgaande Bruine draad in 1 van de 2 onderste pijltjes steken, het ene pijltje laat het lampje branden bij de 'Aan stand' het ander pijltje laat het controlelampje branden bij de 'Uit stand'. Het controlelampje laten branden als de schakelaar uitstaat kan handig zijn als je in het donker de schakelaar zoekt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing