Hoe veel apparaten kan ik aansluiten op één sigarettenaansteker?

Ik ga binnenkort op vakantie met 6 man in één auto. Hier zit één 12v aansluiting in. We willen graag een koelbox meenemen (46 watt), een navigatiesysteem en alle telefoonopladers. We zouden hier gebruik maken van een splitter, waar twee 12v aansluiting op zitten en twee usb-aansluitingen. Is het dus mogelijk om een koelbox, een navigatiesysteem en 2 telefoons tegelijk aan te sluiten op 1 sigarettenaansteker? Of wordt dan de zekering overbelast?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Ja dat kan, maar een koelbox is wel een zwaar apparaat.
Het kan omdat de overige apparaten niet veel stroom vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theorie kan dat, de zekering van de aanstekeraansluiting is zwaar genoeg. Waar het mis kan gaan is de splitter: vaak zit er in de plug nog een zekering van 3A. Je hebt dan slechts 36W ter beschikking!
Ook is het mij al een paar maal overkomen dat de zekering in de plug sterk genoeg was maar dat bij continue gebruik de veer achter de zekering zo warm werd dat hij door de zijkant van de plastic plug naar buiten smolt met kortsluiting tot gevolg.