Wat bepaalt de tijdsduur die mijn navigatie aangeeft?

Oké in eerste instantie lijkt de vraag makkelijk te beantwoorden.

Sinds kort rij ik regelmatig van Arnhem (specifiek adres) naar Haaksbergen (Specifiek adres), mijn navigatie geeft aan dat ik er ongeveer 1 uur en 20 minuten over doe. In eerste instantie ging ik ervan uit dat dit als volg wordt berekend.

weg van 20 km waar je 80 km/u mag = 15 minuen.

etc.

Echter volg ik de exacte route van mijn navigatie en ben ik binnen 70 minuten op de plaats van bestemming zonder de max. snelheid te overtreden. Ik volg de exacte snelheid indicaties die mijn GPS aangeeft.

Hierdoor vind ik het vrij apart dat ik ruim 10 minuten eerder aankom, vooral als je ervan uitgaat dat ik onderweg verschillende keren stil sta. (Stoplichten).

Is er een soort marge voor stoplichten en potentiële files ingebracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Navigatiesoftware houdt rekening met een gemiddelde snelheid per wegtype. Bij een snelweg van 120 km/u houdt de software bijvoorbeeld rekening met een gemiddelde snelheid van 100. Op een 50km weg bijvoorbeeld maar 25.
Het is dus mogelijk dat er een stuk weg tussen zit waar jij altijd een hogere gemiddelde snelheid haalt dan waar de navigatie rekening mee houdt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij sommige navigatiesoftware kun je deze gemiddelden zelf instellen.
bamibal