Verlies van energie, waarschijnlijk in de vorm van warmte. Als het stekkerblok warm wordt betekent het dat je energie verliest in de vorm van warmte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissipatie

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe minder dissipatie (bij gelijke maximale belasting) hoe beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me een fout antwoord.
Ik heb het antwoord gevonden, en het is hoe meer, hoe beter.
Namelijk, hoeveel energie kan er bij storing omgezet worden in warmte.
Dat betekengewoon hoeveel Watt je maximaal op die doos (en de kabel) mag aansluiten.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dissipatie van stekkerdozen wordt uitgedrukt in joule. http://www.hauptwerkshop.com/stekkerdoos-met-afst.-bediening Joule(Wattseconde) kan een uitdrukking zijn van energieverlies in warmte, niet van vermogen. Als ze maximaal vermogen zouden bedoelen, waarom zouden ze er dan niet maximaal (op te zetten) vermogen uitgedrukt in Watt er op zetten? Of dit:
Maximale stroomlading: 10 A tot 2500 VA VA is ongeveer of precies Watt afhankelijk van de context zoals ik het begrijp. Ik zeg niet dat ik het snap of beter weet (heb gewoon de wiki van dissipatie opgezocht om het antwoord te kunnen geven) maar als jouw antwoord klopt begrijp ik er nog minder van.
Reddie
9 jaar geleden
Het begrip dissipatie is in deze context volslagen onzinnig.
Een stekkerdoos dissipeert geen energie. Hij geeft het alleen door.
Als je dus googled op dissipatie wordt je dus totaal het bos in gestuurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me dat alles waar stroom over heen gaat in meer of mindere mate verlies optreedt (en dus ongewenste warmte genereert)*. Daarnaast blijft het ding dat ze het in joule uitdrukken, wat in mijn (leek)ogen toch op warmte duidt en niet vermogen. Laat ik het anders vragen, hoeveel vermogen mag ik op de gelinkte stekkerdoos zetten als de dissipatie als 150 joule opgegeven wordt. (Of is de fabrikant met begrippen aan het goochelen?). Ik ben er nog niet wijzer van geworden. *Dat is toch wat met dissipatie bedoelt wordt in deze en elke context.
Reddie
9 jaar geleden
@MrTomaat , De dissipatie in een stekkerdoos hoort verwaarloosbaar te zijn.
De ontwerper van de doos met tekst had dus totaal ggen verstand van zaken. Zoals ik al schreef, Het begrip dissipatie is in deze context volslagen onzinnig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De dissipatie is in geval van een overbelasting, en dan word de overtollige stroomsterkte omgezet in warmte. Dus hoe meer dissipatie, hoe beter.