Heeft Bluetooth een zichtverbinding nodig?

Ik heb een fototoestel zonder GPS. Om mijn foto's toch te kunnen geotaggen gebruik ik een GPS-ontvanger die mijn GPS-coördinaten via Bluetooth uitstraalt. Ik heb een Bluetooth-ontvanger in mijn fototoestel gestoken; die ontvangt het signaal van de GPS-ontvanger en geeft de GPS-coördinaten door aan de camera.

Nu viel me op dat de verbinding tussen de GPS-ontvanger en de Bluetooth-ontvanger op mijn camera soms wegvalt (niet zo'n ramp, want ik kan de foto's achteraf alsnog van GPS-gegevens voorzien via de log die de GPS-ontvanger bijhoudt).

De oorzaak lijkt te zijn dat de GPS-ontvanger (en dus de Bluetooth-zender) in mijn cameratas zit. Die hangt aan een schouderband en zit meestal onderop mijn rug, net boven de heup, zeg maar in de omgeving van mijn rechter nier.

De camera (en dus de Bluetooth-ontvanger) zit tijdens het fotograferen natuurlijk voor mijn ogen.

Mijn lichaam zit dus tussen de Bluetooth-zender en de Bluetooth-ontvanger in.

Nu weet ik niet meer uit mijn hoofd hoe groot het bereik van deze Bluetooth-verbinding is; het was 5 meter of 10 meter, dat ben ik kwijt. Hoe dan ook, veel meer dan de ongeveer 1 meter die er in de praktijk tussen zender en ontvanger zit.

Toch valt de verbinding regelmatig weg. Ligt dat aan het feit dat mijn lichaam tussen zender en ontvanger in zit, of zou er een andere oorzaak kunnen/moeten zijn?

Cryofiel
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee niet nodig, zijn als radio golven.