Hoe meet ik een klein spanningsverschil of stroomverschil zonder versterkers?

Bij een metaaldetector die ik zelf wil bouwen verschillen de stroom en spanning bij een veranderend magnetisch veld bijna niet. Hoe meet ik dit kleine verschil goed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder versterkers gaat niet, zo eenvoudig is het. Er is ook helemaal niets tegen versterkers. Ze zitten overal in en zijn van groot nut.

Antwoorden (1)

je kunt een transistor gebruiken. dit is een component dat een klein signaal kan om zetten in een groter signaal. hoe ik het gebruik op school is als volgt: mijn bascom (regel module) stuurt een variëren signaal uit tussen 0 en 5V. deze is aan gesloten op de "base" (input) van de transistor. vervolgens kun je een andere spanning op de "Collector"(2de input) zetten. in mijn geval op school was dit 12 of 24V voor de elektro motor. als de bascom een de helft doorlaat 2,5v zorgt de transistor dat er van de BV. 24 nog maar 12 door komt.

met dit component kun je het electies signaal versterken naar een groter stroom verschil en hier kun je dan ver der mee werken.
je moet wel effe kijk welke transistor je moet gebruiken want je hebt verschillende tiepens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"dit is een component dat een klein signaal kan om zetten in een groter signaal." Dat is de basiseigenschap van een versterker. Wat je beschrijft is een versterker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat klopt nu ik het zo lees...
dan zou ik maar een ding kunnen bedenken de chip die alles moet uitlezen en moet gewoon een hele gevoelige analoge ingang hebben. anders zo ik het ook niet weten. waarom zou je dat ijgenlijk niet willen?