kan een aa batterij ontploffen door er mee te gooien ?

Gisteren betrapte ik een groep kinderen die een aa batterij hard tegen de grond aan het gooien waren. De batterij werd uit zichzelf heet. Kan deze ontploffen of wordt die alleen maar warm ???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het is niet helemaal uit te sluiten. Door het gooien gaat hij inwendig kapot en kan er kortsluiting ontstaan. De chemische processen kunnen gas produceren en daarvan kan hij ontploffen.
Daarvoor moet hij echter ook onder druk komen te staan.
Het is waarschijnlijker dat de gassen ontsnappen door een lek in de mantel - bij het gooien is dat niet te voorkomen. Hij zal dan hooguit gaan sissen.

Wel is het slecht vanwege de chemicaliën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de batterij kan wel stuk gaan en gaan lekken, maar ontploffen niet. Als dat wel zo was zouden ze niet legaal gemaakt mogen worden.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Hou wel in de gaten dat als een batt. gaat lekken, dat deze accuzuren behoorlijk giftig zijn