Waarom hebben sommige gehoorapparaten een grote op de schedel geplakte knop?

Ik zie regelmatig mensen die een gehoorapparaat hebben. Meestal zit er dan een apparaatje boven/achter de oorschelp, waarvandaan een klein buisje de gehoorgang in verdwijnt.

In de meeste gevallen zie ik alleen dat. Maar soms zie ik iemand die, naast het bovenstaande, een "knop" in de vorm van een nogal grote, platte cilinder op de schedel geplakt hebben zitten. Die "knop" lijkt te zijn verbonden met het gehoorapparaat. Hij zit meestal enkele cm boven/achter het gehoorapparaat zelf, en hij heeft een diameter van ongeveer 10 tot 15 mm.

Wat is dat voor "knop", en waarom hebben sommige gehoorapparaten zo'n ding wel, en andere gehoorapparaten niet?

Cryofiel
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik denk, in tegenstelling tot Ritsuka dat je geen beengelijder bedoeld maar een CI.

Een cochleair implantaat - kortweg CI - is een elektronisch implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw in de cochlea (of slakkenhuis) direct stimuleren. De hoorfunctie van buiten-, midden- en binnenoor inclusief de 16.000 trilhaartjes in de cochlea worden voor een deel overgenomen door (maximaal) 24 elektroden van een cochleair implantaat. Met een CI kunnen personen die geen of nog maar een beperkt restgehoor bezitten in beperkte mate (weer) klanken, geluiden en spraak waarnemen.

Uitwendig wordt een zendspoel achter het oor gedragen die door middel van een elektromagnetisch veld door de huid en andere weefsels heen verbinding maakt met het inwendige implantaat. Een microfoon die de geluiden opvangt maakt soms deel uit van deze zendspoel, of wordt achter de oorschelp gedragen, afhankelijk van de fabrikant. De microfoon en de zendspoel staan met een dun kabeltje in verbinding met de spraakprocessor, een kleine computer die het geluidssignaal omzet in een elektronische en gedigitaliseerde code. De spraakprocessor werd vaak aan de gordel gedragen, maar dankzij de steeds verdergaande miniaturisatie ook steeds vaker in combinatie met de microfoon in een achter-het-oor toestel.

Een cochleair implantaat werkt anders dan een hoortoestel. Terwijl een hoortoestel de geluiden versterkt, wordt bij een CI het geluid opgevangen door de microfoon, verwerkt in de spraakprocessor tot een elektronische code, waarna deze via de zendspoel naar het implantaat wordt gezonden dat de code omzet in elektrische pulsen; via de elektrode worden de vezels van de gehoorzenuw in het slakkenhuis rechtstreeks door deze elektrische pulsen geprikkeld.

Bij een hoortoestel worden, afhankelijk van de samenstelling van het restgehoor, niet alle door het hoortoestel versterkte geluiden waargenomen. In het algemeen zou iemand met een gehoorverlies van meer dan 70 dB de hoge frequenties minder tot niet (meer) kunnen waarnemen. Mits de oorzaak van het gehoorverlies niet bij de gehoorzenuw of de hersenen maar bij de cochleaire trilhaartjes ligt, is de kans groot dat een cochleair implantaat een beter resultaat geeft dan een hoortoestel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik ook +
http://www.e-gezondheid.be/ccochlea-implantaten/video/967
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mooie aanvulling :-)
Bedankt !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nog een mooie: 8 maanden oude baby hoort voor de eerste keer dankzij CI
https://www.youtube.com/watch?v=HTzTt1VnHRM
ronron1212
9 jaar geleden
++

Andere antwoorden (1)

Dat is een speciaal type gehoorapparaat: http://en.wikipedia.org/wiki/Bone_anchored_hearing_aid
Dit brengt de trillingen via het bot rechtstreeks in het binnenste van het oor.
Dit word soms gedaan als er ergens bij het trommelvlies iets beschadigd is, waardoor het niet mogelijk is om met een normaal apparaat het gehoor terug te brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een iets betere uitleg in het Engels, van de site die ik hierboven linkte. Er zijn ook nog variaties in dit type gehoorapparaat.

"Bone-anchored hearing aids use a surgically implanted abutment to transmit sound by direct conduction through bone to the inner ear, bypassing the external auditory canal and middle ear. A titanium prosthesis is surgically embedded into the skull with a small abutment exposed outside the skin. A sound processor sits on this abutment and transmits sound vibrations to the titanium implant. The implant vibrates the skull and inner ear, which stimulate the nerve fibers of the inner ear, allowing hearing.

Bone conduction hearing solutions use the screw shaped implant placed in the bone behind the ear through a minor surgical procedure. A skin penetrating coupling, called an abutment, is secured to the implant in the bone. A sound processor attached to the abutment will transmit the sound by direct conduction through bone to the inner ear, bypassing the external auditory canal and middle ear. The implant vibrates the skull and inner ear, which stimulate the hair cells of the inner ear, allowing hearing."

Toegevoegd na 4 minuten:
Uitleg over de procedure en werking, met filmpjes en plaatjes, ook een filmpje van de chirurgische ingreep: http://www.ent.uci.edu/clinical-specialties/ear-surgery/bone-anchored-hearing-aid
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij bij kinderen ook wel eens bij aangeboren doofheid of slechthorendheid. Maar, plusje.
Ritsuka
9 jaar geleden
Klopt, staat in de wikipedia link uitgebreider uitgelegd. Ik heb even een korte samenvatting gedaan, meer over de werking.