Hoe krijg ik een tweede router werkend?

Ik zal mijn situatie even schetsen: mijn provider is kpn. Van kpn heb ik een modem waarop nu alle apparaten zijn aangesloten. Boven op zolder heb ik geen wifi bereik en ik wil hier ook graag een itv tv ontvanger aansluiten. Daarom heb ik een router gekocht die ik boven op zolder wil plaatsen zodat ik hier wel wifi heb en ook itv tv. Nog een voorwaarde is dat ik beide wifi netwerken behoud onder 1 ssid/naam (Lamens). Mijn vraag is: hoe krijg ik dit allemaal werkend kwa kabels aanleggen en routerinstellingen etc. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb ook nog een afbeelding die mijn situatie schetst.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

Plaats een tweede router
Soms kan het handig zijn, om elders in uw woning een tweede draadloze router te plaatsen. Bijvoorbeeld om op de eerste verdieping ook een goed draadloos bereik te hebben.

Om die tweede router aan de praat te krijgen moet u vaak wel een ingreep doen in diens instellingen, want anders werkt hij niet. Een netwerk is er namelijk in beginsel op ingericht, om slechts één router te hebben: die deelt de IP-adressen uit aan de aangesloten computers. De router is "de kapitein" van het netwerk.

De eerste router stelt u gewoon in zodat u kan internetten. Als die er al langer staat: niets aan veranderen dus.

De tweede router verbindt u tijdelijk met een draad (losse ethernetkabel) in ethernetpoort 1, aan een PC (niet in de WAN-poort van de router stoppen dus!). Vervolgens roept u op die PC het configuratiescherm van de tweede router op, via uw webbrowser. Dit configuratiescherm zit bij Linksys-routers vaak op "webpagina" 192.168.1.1 (even als voorbeeld).

In het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres)
Geef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de 2de router en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP
Ook de versleuteling moet bij beide routers gelijk zijn dus beide TKIP of AES
Nu zet u in de configuratie van de 2de router de DHCP-server uit. Dat is de hoofdmoot van de klus; nu bent u bijna klaar. Verlaat het configuratiescherm en verbreek de tijdelijke kabelverbinding met de computer.

Tot slot doet u in router 1 een ethernetkabel (netwerkkabel) in bijvoorbeeld ethernetpoort 1, en u verbindt die kabel in router 2 ook met ethernetpoort 1 (niet in de WAN-poort stoppen dus!).

Nu is router 2 een "dom" draadloos toegangspunt geworden voor router 1. De WAN-poort van router 2 wordt niet meer gebruikt. Deze methode wordt vaak toegepast om een extra draadloos toegangspunt te maken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik heb nu nog 1 probleempje: de itv ontvanger werkt niet als ik deze aansluit op de 2e router. Ik denk dat dit komt doordat DHCP is uitgeschakeld in de 2e router. Klopt dit? En is hier een oplossing voor? Alvast bedankt.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
De ITV zou het nu gewoon moeten doen tenminste als je de decoder met een UTP kabel van LAN op de router naar de ingang van de decoder hebt aan gesloten. Het kan zijn dat je de decoder even van de stroom moet halen en weer helemaal opnieuw opstarten en misschien wel even een harde reset moet geven en terug zetten naar fabrieksinstellingen zodat je de installatie helemaal opnieuw moet gaan doen volgens de instructies in de handleiding die je van de KPN hebt gekregen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de ITV ontvanger aangesloten met een UTP kabel op een lan-poort van de router en ook heb ik de decoder gereset. Toch krijg ik nog steeds geen beeld. Bij het opstarten staat er: 'Foutcode 14; ophalen software mislukt'. Het gekke ervan is dat het internet van mijn computer het wel gewoon doet, terwijl deze ook met een UTP kabel is aangesloten op een lan-poort van de router.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
volg de stappenplan eens uit onderstaande bron
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/8056
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is het probleem dat je en de internet en het tv signaal niet splitst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Internet, TV en telefonie gebruiken allen een ander vlan. Het is hierdoor best moeilijk om een extra router aan te sluiten. Kijk anders misschien eens op deze website. http://netwerkje.com/eigen-router Speciaal opgericht voor KPN klanten die een eigen router willen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Als ik het stappenplan invul, dan komt eruit dat kpn mij niet kan helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Johan, bedankt voor de reactie. De router die ik gebruik is de tp-link wr841n. In het instellingen menu van de router kan ik niets vinden over vlan. Kan het zijn dat mijn router dit niet ondersteunt of zie ik iets over het hoofd?
De situatie zoals jij schetst kan niet werken met een tweede ontvanger, IP-TV ontvangers heeft een ander subnet dan je gewone netwerk waar over je internet doet.

Ik heb twee ontvangers en twee routers, en ik heb het volgende gedaan, ik heb het IP-TV LAN op een switch gezet zodat ik twee ontvangers kan aansluiten, de ontvanger boven verbindt rechtstreeks naar de switch met een kabel naar beneden, het LAN voor internet heb ik via een powerline adapter(heb maar één ethernet kabel naar boven) naar boven gebracht. Eerste router blijft de DCHP server, en de tweede staat ingesteld dat router 1 de gateway is naar het grote internet.

Ik heb geprobeerd beide subnets te mix&matchen omdat ik maar één kabel naar boven heb, maar dan werkt niets meer, dit komt omdat er meerdere gateways geadverteerd worden waardoor het verkeer niet via de juiste gateway naar buiten gaat.

Wireless gezien is het ingesteld als één grote WDS wolk met één SSID, maar ik weet niet of jouw afstand zo groot is dat beide router elkaar wireless niet kunnen zien, want dan is WDS geen optie.

Ik heb IP-TV van XS4ALL(dochter van KPN) dus ik kan het niet in detail uitleggen omdat ik mijn modem/router configuratie totaal anders moet instellen(Fritz!box v.s. Experia)