Is het toegestaan om een verandering toe te passen op de eigen brandmeldinstallatie die in onderhoud is bij een ander bedrijf?

Ik beheer een kerkgebouw waar ook uiteraard een brandmeldinstallatie (eigenlijk ontruimingsinstallatie) aanwezig is.

De sirenes die daarop aangesloten zijn (slow whoop sirenes) zijn verouderd en werken niet goed meer. Ze zijn bovendien niet zo luid als de nieuwere sirenes, die soms wel 130d dBA geven.

Eigenlijk wil ik ze gaan vervangen door nieuwe sirenes van Siemens, die zijn industrieel en dus zeer luid.

Maar de brandmeldinstallatie is in onderhoud en controle door Ajax Chubb.

Als ik het hen zou vragen dan zouden ze zelf nieuwe sirenes plaatsen, maar uiteraard kiezen ze dan hun eigen merk (kosten per sirene: ronde de 40 á 50 euro)

Terwijl ik zelf de kennis en vaardigheid heb om nieuwe sirenes te plaatsen voor een 10'tje per stuk.

Ik ben nu benieuwd of het is toegestaan om op de eigen installatie, die in onderhoud is bij een extern bedrijf, veranderingen toe te passen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom staan ze onder onderhoud als je zelf kan vervangen? Of is dat verplicht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat er verder in het onderhoudscontract zoiets aangegeven is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zij zorgen dat de rookmelders schoon blijven, dat de accu's voldoende laadstroom hebben, etc. Dat zijn de dingen die ze doen, en geluidsmetingen. Onderhoudscontract heb ik niet, zal eens vragen aan het bestuur of ze mij dat kunnen tonen.
jc54
9 jaar geleden
@Mr Tomaat: Verzekeringstechnisch moeten brandmeld- en ontruimingsinstallaties jaarlijks onderhouden en gekeurd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat ook inderdaad

Antwoorden (1)

Ja, als de installatie in eigendom is mag je er sirenes aanhangen die je zelf wilt. Als de installatie gehuurd of geleased is kan het problemen opleveren (hoeft trouwens niet).
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de installatie is van de eigenaar van het pand; wij huren het van hem.
Zal hem eens vragen of het mag.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik denk dan inderdaad dat je bij de eigenaar van het pand moet wezen. Als de BMC van hem is, zal hij het goed moeten keuren, Ajax Chubb Varel heeft daar niets over te zeggen. Maar als er met het aansluiten iets niet goed gaat en Ajax moet erbij komen om het te verhelpen zal dit niet onder het onderhoudscontract vallen.