Van spanningsbronnen (batterijen) die in serie staan mag je hun spanningen optellen.

Spanningsbronnen die parallel staan moeten van gelijke spnning zijn en die spanning is ook meteen de 'totaal'-spanning.

Toegevoegd na 4 uur:
Gezien je vervolgvragen :

Een redelijk eenvoudige uitleg van serie en parallel is te vinden via de volgende link: http://www.fizx.jborsboom.nl/FizX/klas%203/elektriciteit3/theorie%20serie%20en%20parallel.pdf
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus van spanningbronnen die parallel staan mag je het niet optellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag je ook Ampère optellen in serie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ampères mag je optellen als ze parallel staan (en van gelijke spanning zijn!).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er een mogelijkheid hoe dat wel kan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe je beide kan optellen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wanneer je spanningsbronnen parallel zet, dan leveren ze elk een deel van de stroom (Ampères) op een bepaald punt in de schakeling komen de aansluitpunten van die spanningsbronnen samen (het is immers een parallelschakeling) de stroom die van dat punt vandaan vloeit is een optelling van de afzonderlijke stromen. Na de stroomkring door te zijn geweest komt de stroom weer terug bij de spanningsbronnen. Op het gezamenlijke knooppunt aan de min-kant vallen de stroompjes weer in hun afzonderlijke delen uiteen en lopen zo terug naar de diverse spanningsbronnen. Kort gezegd: bij serieschakelingen mag je de spanningen optellen en blijft de stroom gelijk.
Bij parallelschakelingen mag je de stromen optellen, maar hebben ze alle een gelijke spanning.