Wat voor accu is nodig voor opslag van 10 kwh?

Als je dit vergelijkt met een aggregaat voor een gezin. Ik geloof dat in mijn straat ergens iemand zoiets heeft staan of zijn motor gebruikt daarvoor. (Ik dacht zoiets te horen en te zien toen een keer de stroom in de hele straat was uitgevallen.
Omdat ik zelf na een vakantie een natte vriezer had staan. Vroeg ik me dit af.
(Een zoekrichting is ook prima. Heb een ruime interesse op dit gebied.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregaat_%28generator%29
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vorm-elektrische-energie-opslag.103503

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

10 kWh = 10000 Wh = 10000 VAh
10000 VAh /12 V = 833 Ah
Reddie
10 jaar geleden
Als we uitgaan van 24V accu(s) dan is de benodigde capaciteit 416 Ah.
(De helft van Reddie's antwoord, spanning verdubbeld, stroom gehalveerd)

Stel dat de enige stroomverbruiker een vrieskist is van bv 600 Watt.
Dan hebben we een omvormer nodig (12V > 220V) die 600W levert.
Aangezien de efficiëntie hooguit 90% is, zal de omvormer ca 667W uit de accu trekken. Bij 24V hebben we het dan over 28A.
Een accu van 416 Ah houdt dit theoretisch 416Ah / 28A = ca 15 uur vol.
Omdat de vrieskist natuurlijk niet continu draait zal de accu dit -afhankelijk van de zomerhitte- een x aantal dagen volhouden.
Hou ook rekening met extra verlies door stand by verbruik van de omvormer.
Verder is het onverstandig om de benodigde accu-capaciteit alleen op deze berekening te baseren omdat een accu niet volledig ontladen mag worden. Hier moet een behoorlijk marge aangehouden worden, afhankelijk van het type accu. Reken hiervoor globaal op 25% extra capaciteit.
De accu-site in de link geeft veel interessante info.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hola: Ik bedoel een omvormer van 24V > 220V.