hoeveel voltage komt er thuis uit een stopcontact?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lichtnet/stopcontact geeft een wisselspanning met een effectieve waarde van 230 V, dit wil nog wel eens licht variëren van plaats tot plaats (zoals te zien in het antwoord van Ulope). Een effectieve waarde van 230 V houdt in dat het lichtnet evenveel vermogen afgeeft als een gelijkspanningsbron van 230 V (ongeveer 150 batterijen. Maar, zoals ik al zei is het lichtnet een wisselspanningsbron (afbeelding). Deze spanning ligt tussen -325 V en 325 V (zie formule). Umax = √2 x Ueff √2 x 230 V = 325 V Het stopcontact geeft dus een continu wisselende spanning die varieert van -325 V tot 325 V. Voor het afgegeven vermogen moet echter gerekend worden met 230 V. Toegevoegd na 1 minuut: Plaatje is niet helemaal goed doorgekomen zie ik, bij de link van de tweede bron kan je het plaatje goed zien.

Momenteel ongeveer 230 V 50 Hz wisselspanning.

Net voor je doorgemeten, bij mij stond er 236V wisselspanning tussen fase en aarde. Woon in Almere.

De netspanning tussen de fase en de nul is 230V (50Hz). Dit mag maximaal 10% afwijken. Dus het zal tussen de 207 en de 253 volt zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100