Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het lichtnet/stopcontact geeft een wisselspanning met een effectieve waarde van 230 V, dit wil nog wel eens licht variëren van plaats tot plaats (zoals te zien in het antwoord van Ulope). Een effectieve waarde van 230 V houdt in dat het lichtnet evenveel vermogen afgeeft als een gelijkspanningsbron van 230 V (ongeveer 150 batterijen.

Maar, zoals ik al zei is het lichtnet een wisselspanningsbron (afbeelding). Deze spanning ligt tussen -325 V en 325 V (zie formule).

Umax = √2 x Ueff
√2 x 230 V = 325 V

Het stopcontact geeft dus een continu wisselende spanning die varieert van -325 V tot 325 V. Voor het afgegeven vermogen moet echter gerekend worden met 230 V.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plaatje is niet helemaal goed doorgekomen zie ik, bij de link van de tweede bron kan je het plaatje goed zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Momenteel ongeveer 230 V 50 Hz wisselspanning.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net voor je doorgemeten, bij mij stond er 236V wisselspanning tussen fase en aarde.
Woon in Almere.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hehe.. hierbij het lokale meetnieuws.. vanavond loop het voltage op naar 236.. Het word dus een verlichte avond in Almere.. (Y)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet tussen fase en nul meten, de nul hoeft niet precies gelijk aan aarde te zijn.
De netspanning tussen de fase en de nul is 230V (50Hz). Dit mag maximaal 10% afwijken. Dus het zal tussen de 207 en de 253 volt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk.. een duidelijk top antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding