wat is de waarde van een weerstand met bruin, bruin, rood, geel, goud?

vraagstuk in een cursus over een weerstand met gekleurde ringen: bruin, bruin, rood, geel, goud . De waarde wordt gevraagd.
Ik kom op 2200 ohm met een bepaalde tolerantie die ik niet ken, geel met goud. Maar dat is dus niet goed, maar ik heb geen idee wat het dan wel is. Wat is de juiste waarde en hoe kom je daar op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

1.12 megaohm met een tolerantie van plm 5%
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gouden ring geeft aan dat het een 5% weerstand is, maar dan is er een gekleurde ring te veel. Volgens de kleurcode kom ik op 1.1 k maar dan houd ik de gele ring over....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is inderdaad een ring teveel.
Een gangbare waarde is bruin, rood, geel, goud.
Bruin en rood (1 en 2) geven de eerste 2 cijfers.
Geel (4) is de vermenigvuldigfactor (4 nullen, oftewel 10.000x)
Dat maakt 120.000 Ohm (120K).
De vierde (goud) is dan de tolerantie: 5 %.
De weerstand zal dus tussen de 114 K en 126K zitten.