wat is er kapot aan deze printplaat?

Deze printplaat is van een raceauto. De afstandbediening doet het, maar als ik op de afstandbediening op een knopje duw, reageert de raceauto niet. Er hoort ook een lichtje in de raceauto te gaan branden als ik op het knopje duw maar dat doet hij ook niet. Ik denk daarom dat de printplaat kapot is, want daar komen alle kabeltjes samen. Maar hoe kun je zien wat er kapot is aan een printplaat en hoe kun je dit repareren? Wie kan mij helpen?

Ik schat dat de raceauto van 2004 is maar kan ook al ouder zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Een printplaat die opgebouwd is uit tradionele componenten (solid state) kun je doormeten, maar dan is wel handig als je een schema hebt van de printplaat (technische layout met meetpunten).

Als de printplaats IC's bevat etc. , dan valt er zonder schema sowieso weinig aan te meten en is repareren eigenlijk onmogelijk.

Soms kun je zien wat er defekt is (losse component, iets wat duidelijk doorgebrand is etc.,) en dat dan op goed geluk repareren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou ook een printbreuk kunnen zijn. Dan zit er in het plaatmateriaal en de daarop aangebrachte messing geleidestrips een onderbreking. Als je heel goed kijkt bij een sterke lamp kun je het vaak zien. Doorsolderen van de messing strips kan een oplossing bieden.