Hoe werkt een bewegingssensor?

Als je er langs loopt gaat het licht aan of hoor je een geluidje. Hoe kan dat nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.4K

Het beste antwoord

Zo'n PIR-sensor klinkt machtig ingewikkeld, toch is het principe kinderlijk eenvoudig.
PIR staat voor "Passive Infra Red", dat is Engels voor een gewone huis-tuin-en-keuken Infrarood-gevoelige diode. Zoiets zit ook apparaten die je met een afstandbediening gebruikt.
Zo'n sensor geeft meer stroom af hoe meer infrarode straling er op valt. Mensen, katten, auto's, etc. zenden infrarode straling uit en zouden dus op die manier door zo'n diode kunnen worden waargenomen.
Omdat je niet wilt dat je voordeurlamp een uur brandt omdat iemand net een warme auto voor je deur heeft neergezet wil je dat zo'n ding reageert op beweging van een warm iets. Daarom zetten ze voor die IR-diode een soort traliewerk waarbij om en om een vakje dicht en een vakje open is. Iets dat beweegt zal de ene keer 'gezien' worden door meer dichte vakjes, dan weer door meer open vakjes. daardoor verandert de stroom die de IR-diode opwekt. Dat wordt versterkt om bijv. een lamp te laten branden.
Iets dat stilstaat laat 'bedekt' altijd evenveel open als gesloten vakjes en zal dus geen stroomverandering teweeg brengen.
De meeste roosters zijn heel eenvoudig gemaakt van een stuk plastic of karton. Het principe is simpel, de uitvoering vaak ook. Ingewikkelder hoeft ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb een LEDplafonlamp met bewegingssensor geinstalleerd in de gang.
Probleem: als ik in de kamer ernaast (gescheiden door deur) langs de deur ga, gaat de LEDplafondlamp branden, wat niet de bedoeling is. Hoe kan ik dat verhelpen?

Andere antwoorden (5)

Er zijn verschillende bewegingssensors
er zijn er die met een lichtstraal werken en die reflecteerd op een reflector en zodra deze lichstraal word onder broken meld hij dat er iemand door heen komt
De infrarood sensor werkt op lichaams warmte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bewegingsmelder waar jij het over hebt werkt op een lichtgevoelige weerstand... Wordt het donker dan verandert de weerstand en schakelt dan een licht aan met een afvalvertraging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou nee, want het was al donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een buitenlampje bedoelde je zeker meneer niXin
Van mij ook een puntje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om met de duistere woorden van XiniX te spreken, hoop ik nog enig licht te mogen werpen op het woord: "afvalvertraging." Ja voor dit soort antwoorden zou je toch een vertraging op je computer wensen.
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, wat een negatieve reacties. +1 van mij.
Een bewegingsmelder maakt gebruikt van een pyro electrische sensor welke reageert op snelle temperatuurwisselingen, de aanwijzigheid van een persoon (warmtebron) binnen de bewaakte ruimte zal door de detector onmiddellijk gesignaleerd worden.Deze zogenaamde PIR-sensor is gevoelig voor de golflengte van IR-licht dat door het menselijk lichaam wordt uitgezonden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uiterwaard bestaat een bewegingsmelder uit meer belangrijke onderdelen waaronder:
Fresnel-lenzen voor een groter detectiebereik, een daglichtfilter en een instant alarm of pulsteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je op de schakelaar S1 drukt gaan de 2 in serie geschakelde lampen E1 en E2, indien het vermogen gelijk is, op een kwart van hun vermogen branden.
Druk je vervolgens ook schakelaar S2 in dan gaat lamp E2 op zijn vol vermogen branden en gaat lamp E1 uit. Dat komt omdat je een overbrugging maakt en de stroom altijd de weg kiest waar de minste weerstand bevindt.
Met schakelaar S1 kan je de lampen ook weer uitschakelen, op dat moment heeft schakelaar S2 geen functie meer maar kan dan alvast zo geschakeld worden voor de bepaalde lichtsterkte alvorens men S1 weer in schakelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bewegingssensor registreert beweging. Deze registratie geeft een signaal af en schakelt zo elektronica automatisch in. Dit kan handig zijn voor een tuinlamp of een lamp bij de voordeur. Hierdoor verbruik je alleen energie wanneer het nodig is.