kan een fm zender wifi verstoren?

de buren hebben een fm zender en vandaag doet de wifi bij ons het niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zou wel kunnen, maar als je er normaal geen last van hebt lijkt het me onlogisch.
Zet eens je modem, router evt en pc opnieuw uit en aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een FM zender kan geen Wifi signalen verstoren omdat de frequenties van beide zenders veel te ver uit elkaar liggen.
De FM zender werkt in het MegaHz bereik terwijl de Wifi router in het GigaHz spectrum werkt, vele malen hoger dus. Deze twee bronnen hebben dus geen enkele invloed op elkaar.

Wat wel kan is dat een andere router in de buurt, bij je buren, op het zelfde kanaal zit als jouw router. Die beinvloeden elkaar wel en kunnen ervoor zorgen dat de Wifi signaalsterkte door elkaar wordt verminderd of zelfs opgeheven.

De remedie is dan dan je jouw router op een ander kanaal zet dat vrij is. Dat kun je instellen in het setup menu van de router. Je kunt de router eerst laten scannen naar vrije kanalen en deze dan daarop instellen.
Op je wifi apparaten zelf hoef je niets te veranderen, die vinden je router vanzelf.