Hoe maak je een inductie kookplaat schoon?

Ik heb een inductie kookplaat, en vind het echt een narigheid..
Als een pan overloopt krijg je gelijk een soort ''inbrandvlekken'' op je plaat...
Is er een manier om die vlekken te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33.3K

Het beste antwoord

Voor de keramische plaat gebruik ik:
http://www.drogisterij.net/huishoudelijk/schoonmaakmiddelen/schoonmaakartikelen/keukenartikelen/muscle-keukenreiniger-lemon-500ml-5000204675474

Goed insprayen, minuut of 10 laten intrekken.
Daarna met een heet water en een doek afnemen, totdat alle zeepresten weg zijn.

Daarna met:
http://www.mrmuscle.nl/Voor_in_de_keuken/product/2
De plaat goed inwrijven, vooral niet te veel gebruiken, een paar druppeltjes is genoeg.
Als de plaat wit uitslaat bij het koken, heb je teveel gebruikt.
Door dit spul kan je vuil makkelijker verwijderen, dan brand het niet zo snel in.

Werkt fantastisch en kost weinig tijd :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Let op dit laatste product pas gebruiken als de plaat helemaal droog is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
THx ga ik vanmiddag gelijk kopen!!!

Andere antwoorden (2)

Inductie kookplaat schoonmaken juist WEL doen:
* Een inductie kookplaat schoonmaken doe je wel door het glazen oppervlak regelmatig af te nemen met een warm sopje van afwasmiddel of allesreiniger met en een vochtige doek, zoals een vochtige Microvezel doek.

* Een inductie kookplaat schoonmaken met hardnekkige vlekken doe je met een onderhoudsmiddel zoals Staalfix (lees de gebruiksaanwijzing)

* Lak en emaille randen kookplaat schoonmaken: neem gelakte of geëmailleerde delen regelmatig af met een warm sopje van afwasmiddel of allesreiniger.

* Na het kookplaat schoonmaken nawrijven met een schone doek die vochtig is gemaakt in schoon water (dus zonder schoonmaakmiddel).

* Vlekken na het kookplaat schoonmaken die achterblijven zijn meestal waterkringen of kalkresten: verwijder waterkringen en kalkresten eventueel met wat schoonmaakazijn.
10 jaar geleden
Kookplaten maak je schoon met een zachte, vochtige spons of doek en een beetje
afwasmiddel. Bij een vitrokeramische plaat doe je dat het best wanneer de plaat nog niet helemaal is afgekoeld.
Voor het weghalen van kalk- en vetspatten zijn er tal van schoonmaakmiddelen op de markt. Sommige laten op het glas een beschermende laag achter, waardoor spatten zich bij een volgende kookbeurt minder snel vasthechten. Deze producten kan je eenmaal per maand ook preventief gebruiken.

Wanneer tijdens het koken iets overkookt, veeg het dan met een vochtige vaatdoek
onmiddellijk weg. Opgelet: aan een klassieke vitrokeramische plaat kan je je verbranden!
Zeker overkokend melk of suiker moeten direct worden weggehaald. Wanneer die inbakken op de gloeiende hete zone, raakt je kookplaat onherroepelijk beschadigd. Bij een inductiekookplaat is het risico op inbranden zo goed als volledig uitgesloten, want tijdens het koken ligt de temperatuur van een inductieplaat veel lager ligt dan bij de klassieke vitrokeramische plaat. (Dit is de reden dat ik vermoed dat je een keramische plaat hebt.)

Bij hardnekkige vlekken is het aangeraden eerst een speciale schraper te gebruiken - die meestal bij de plaat wordt meegeleverd - en daarna de plaat te reinigen met een speciaal reinigingsmiddel voor vitrokeramische kookplaten. Een schuursponsje is taboe! Hardnekkige vlekken verdwijnen soms ook met citroen of azijn, maar gebruik deze producten nooit op de omranding van de kookplaat. Warm zeepsop is hiervoor het best geschikt.
Wrijf na het schoonmaken de inductiekookplaat na met een droge, zachte doek.

Een inductie kookplaat en keramische kookplaat lijken wat uiterlijk betreft op elkaar.