Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je hoe goed je oplaadbare batterijtjes nog zijn?

Beste,

In de loop der jaren heb ik reeds 10-tallen oplaadbare batterijen (AA en AAA) verzameld die heel vaak gebruikt worden. Nu merk ik dat er batterijtjes zijn die, alhoewel volledig opgeladen, slechts een korte tijd meer werken. Anderen werken dan weer wat langer en de nieuwe werken nog héél lang. Conclusie : de batterijtjes zijn dus versleten (sommige zijn misschien al 100 keer opnieuw opgeladen).
Graag zou ik dus de 'versleten' batterijtjes uit roulatie nemen en naar het containerpark brengen.
Wanneer ik echter met mijn spanningsmetertje alle batterijen meet vlak nadat die zijn opgeladen, dan geeft deze altijd een waarde tussen 1,2 en 1,3 volt. Dit kan ik dus niet gebruiken als indicatie voor hoe 'goed' mijn batterijtjes nog zijn.
Mijn vraag is dus : is er een manier om te meten hoe goed mijn batterijtjes nog zijn.

Mvg,
Walrus79.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kijk met een mulitimeter (5 euro bij Blokker nietde beste maar goed genoeg) en zie hoeveel volt hij na 24 uur opladen nog geeft in het gunstigste geval is dat voor gewoon AA of AAA 1,2 volt is het onder de 0,5 volt dan is hij heel slecht is het onder de 0,1 dan is hij dood.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een batterij van 1.2V is bij 0,9V slecht en daaronder zeker dood. Laad de batterij op en meet de spanning na het laden. Meet de spanning 30 minuten later nog een keer. De batterijen die na 30 min een lagere spanning hebben kan je weg gooien want die houden onbelast al geen lading vast.
Als de batterijen onbelast spanning blijven vasthouden zijn in principe nog bruikbaar dan is het enkel nog kijken of de capacitiet redelijk klopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding