Welke techniek laat mijn waterkoker doen afslaan als het water kookt?

Hij 'voelt' dat het water kookt en 'slaat' dan af. Hoe werkt deze techniek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De waterkoker heeft een bi-metaal schakelaar. DIt is een temperatuur gevoelige schakelaar die bestaat uit twee stripjes van verschillend materiaal op elkaar geplaatst. Als deze verschillende metalen warm worden dan zetten ze verschillend uit en trekken deze stripjes dus krom. Bij een bepaalde stand (temperatuur) verbreken ze dan de stroomtoevoer naar de waterkoker.

(Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bimetaal voor verdere uitleg over bi-metaal)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wat bijzonder is dat! Dankjewel voor je antwoord! Ik heb weer wat nieuws geleerd van deze website! Leuk! +1 voor je antwoord!