Accu van 12v 61Ah op bass van 13.6v kan dit ?

Hallo,

Ik heb een accu van 12v 61Ah kan ik daar een bass op aan sluiten waar op staat input 13.6v ?

er kan dan toch niks fout gaan? hij gaat dan alleen wat zachter of niet? hoop dat iemand een antwoord weet ....

mvg

Toegevoegd na 59 seconden:
Bass bedoel ik natuurlijk "subwoofer" mee,, ik noem het altijd de bass maarja... :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, geen probleem! Dat de spanning die de sub aankan wat hoger ligt dan 12V is normaal, als de auto gestart is ligt de spanning namelijk wat hoger omdat de dynamo dan bezig is met het opladen van de accu. Die spanning moet wat hoger liggen dan 12V, anders is er van opladen geen sprake. Vandaar dat de nominale werkspanning 13,2V of in jou geval 13,6V is. Dat is overigens niet de maximale spanning die de installatie aankan, die ligt doorgaans nog een paar volt hoger, om niet gelijk kapot te gaan als de spanningsregelaar (geïntegreerd in de dynamo of bij oude auto's apart geschakeld) niet meer zo strak werkt. Als de auto niet meer loopt moet de muziekinstallatie uiteraard op 12V kunnen doordraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedankt! dit is eigenlijk niet voor in de auto maar voor in me boot...nou kan ik hem wel aansluiten op me buitenboord motor en dus laad hij wel op!...

Het beste antwoord

Ja, dat kan.
Die 13.6v is het maximale voltage. (je kan hem dus niet op een 24V accu aansluiten)

Wordt het een sterke subwoofer/versterker?
Zo ja, zet er dan ook een condensator tussen anders gaan je koplampen knipperen op de maat van de muziek.

Toegevoegd na 1 uur:
Nu staat er overal wat informatie, ik ga hier maar verder:

Je hebt een actieve sub voor de pc te pakken.
Wat ik ergens over wisselstroom zei gaat waarschijnlijk alleen over de adapter, die adapter geeft dan 13.6 V gelijkstroom aan de sub. Dit doet een auto accu ook, dus dat kan.
Het merk en type is nog steeds handig, dan weten we meer, want het zou best eens dat het wel kan.

Wat gebruik je als ingangssignaal naar de sub?
Netjes een tulpstekkersnoer of het signaal dat normaal naar de autospeakers gaat?
Een pc sub heeft alleen een ingang voor tulpstekkers dus die moet je gebruiken. (testen kan met bijvoorbeeld een mp3 speler)
Gelukkig is de ingang van je sub beveiligd, anders was ie nu kapot geweest.
Geef ook het merk en type van je autoradio, dan kunnen we zien wat je daar mee kan.

Een goeie sub?
Een actieve is het makkelijkste,
een lossen versterker met subwoofer in kist iets beter.
Op marktplaats is voor weinig leuk spul te koop. (kijken in het auto gedeelte)
Ook hier moet je wel ff opletten welke ingangen ze hebben en of ze dus op je autoradio kunnen, de meeste hebben ook een ingang zodat ze op de speaker uitgang van de radio kunnen.

Heb je al gewone (auto)speakers voor in de boot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Aansluiten en genieten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha prachtig :) party
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een condensator hebt liggen zou ik die nog even proberen er parallel tussen te hangen. Misschien gaat de sub wel op tilt na de grote spanningsval bij hogere volumes... succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze zijn wel speciaal voor op de boot (spatwaterdichte) ik post tekening van opstelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er blijven 2 mogelijkheden over:
1) De sub heeft echt 13,6VDC nodig om goed te werken.
2) De spanning aan de klemmen van de sub kukelt nog verder naar beneden dan 12V bij gebruik, aangenomen dat 12V wel voldoende zou zijn. Met een condensator van zeker caliber geeft dan sjoege. Prop er eentje parallel die iemand nog heeft liggen over de klemmen, van b.v. 10000 uF - om het verschil te constateren, wel zo zo dicht mogelijk bij de sub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tekening is handig, dat is met woorden veel lastiger uit te leggen. Ziet er verder goed uit. Verder wat basmeyer zegt.
En ff meten wat voor spanning de accu levert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedankt allemaal ik ga het proberen en anders word het toch ergens een andere subwoofer kopen...

Andere antwoorden (1)

Dat voltage maakt niet zo veel uit (1,6 V verschil). Ik maak me meer zorgen om de Amperage! Kijk eens wat die Sub-woofer van je trekt (moet op stickertje staan op de cone van de woofer). Vooralsnog niets proberen (61Ah... zou ik wel wat tussen zetten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit staat er: model - A 2.500/00 13,6 V ~ 50/60 HZ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat het vermogen erop?
.. Watt Als je hem op internet kan vinden, geef dan ff een linkje.
Of het merk en type. ----------- Ik zie nu het ~ teken,
dat is het teken voor wisselstroom en in de auto heb je gelijkstroom.
Is het toevallig een sub voor de computer?
Dan heb je het over de waardes voor een adapter voor in het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freekfluweel, de stroomsterkte/amperage is bepalend door de belasting, in dit geval de subwoofer. Al sluit je er wat voor accu dan ook op aan die zwaarder is, dat maakt dus geen biet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt het is een subwoofer van een computer....ik heb het maar gewoon geprobeerd...hij doet het wel alleen als ik bij een bepaald volume kom dan gaat de subwoofer rare geluiden maken dan zet ik hem uit en weer aan en dan doet ie het weer normaal totdat ik dus weer het aantal volume be rijk dat hij raar gaat doen..... Het gaat dus niet werken :( geeft niks heel erg bedankt allemaal :) Het is namelijk voor me boot,, ik zoek een subwoofer hoeft niet heel groot te zijn,, maar me radio kan max 4x 40 watt rms leveren. Weet iemand misschien een geschikte subwoofer.... ??