Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan er gebeuren na aanraken capacitor van PC voeding?

Ik heb daarjuist per ongeluk een capacitor aangeraakt van mijn voeding toen ik iets wou testen en hij in de stroom zat.

Ik heb hem heeeel kort aangeraakt, een halve seconde ofzo. Ik ben niet dood... Hoe kan dat?

En kan het nu wel schaden hebben toegebracht? Dat ik vroeger sterf ofzo? Of dat ik hartkloppingen krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Maak je geen zorgen Noch met jou, noch met de condensator geheurt er iets.
Elektrische lading zit in je hele lichaam. Sterker nog, je hart, je spieren, je hersenen, ze "lopen" allemaal op stroom. Vandaar dat je stroom ook kan voelen als die hoog genoeg is.
Als je een flinke stroom door je lijf krijgt, en die gaat ook nog eens door je hart, dan kan je hart gaan fibrileren, een soort van bibberen waardoor hij geen bloed meer pompt. Maar daar merk je niet zoveel meer van, want dan ben je dood.
Tenzij ze je hart helemaal resetten met een elektrische schok van 1500 Volt.
Hartkloppingen krijg je van je eigen hart. Die stuurt regelmatig een stroomstoot door je hart waardoor je hartspier samentrekt, en daardoor bloed pompt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil je nu zeggen? Dus ik ga er geen last van hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Onlangs kreeg ik nog een optater van 230V. Een optater. Niets meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergelijkbaar met een wespensteek, zou ik zeggen.
(terugdenkt aan die tijd dat er geladen buizen in oude TV's zaten en nog dagen 34KV (ja, 34.000Volt) hadden... )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk maar naar mijn avatar... :-)
Enkel als de je contacten van een geladen condensator aanraakt, zul je het resultaat merken en ook alleen dan, als zowel de spanning hoog genoeg is en de condensator sterk genoeg is (voldoende capaciteit bezit).

Een condensator uit een wasmachine of fotoflitser bv. met 230V of 300V doet echt goed zeer en kan je een brandwond(je) opleveren. De condensator uit een PC voeding heeft 12V en zul je nauwelijks merken (met tong behoorlijk, met je vinger eigenlijk niet).

Dood ga je er niet aan. Anders dan bij stroom direct uit een stopcontact; dat doet goed zeer en is potentieel dodelijk. Daar is de capaciteit (en stroom*) ook vele malen groter en houdt langer aan als bij een condensator.

* elektrofielen even niet te kritisch worden aub. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing