Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een wekker van 230 volt op 220 volt omvormer?

Ik heb (in het buitenland) een 5000W omvormer van 110 naar 220 Volt (50-60Hz). Als ik mijn wekker van 230 Volt (60Hz) hier op aansluit loopt deze al snel 10 minuten in een uur voor. Komt dit doordat er maar 220 Volt uit de omvormer komt?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het betreft overigens Suriname, het netwerk is hier 110 Volt 60 Hz. En de wekker is 50 Hz, in tegenstelling tot wat ik in eerste instantie schreef.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
835

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Elektrische wekkers met wijzers werken met een synchroonmotortje dat de frequentie van de wisselstroom volgt. Als de frequentie 60 Hz is in plaats van 50 Hz dan zal het motortje dus 1/5 uur per uur voorlopen, dus exact 12 minuten per uur.
Je zult dus of een wekker in Suriname moeten kopen, of een kwartsgestuurd wekkertje kopen, die werkt op batterij en bepaalt de tijd met behulp van een kwartskristal. Bovendien verslaap je je dan niet als de stroom s'nachts uitvalt.
Overigens wordt de frequentie van het lichtnet steeds gecontroleerd op het juiste aantal wisselingen per dag: als bij zware belasting van het net de frequentie een heel klein beetje te laag is dan zal in de rest van de dag de frequentie iets hoger getrokken worden, juist om elektrische klokken ook over langere tijd gelijk te laten lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding