Is het mogelijk om elektriciteit in een cirkel te laten lopen, zonder de energie te verbruiken of krijg je dan kortsluiting?

Ik ben bezig met een opdracht voor iemand die de stroom van zijn zonnepanelen op wil slaan voor in de winter en ik vroeg mij af of het mogelijk is om elektriciteit gewoon in een cirkeltje te laten lopen, zonder de energie te verbruiken en zonder aansluiting op het lichtnet. Zou dat kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, Dat wat jij wil kan niet, ten eerste stroom in een kringetje laten lopen zonder verlies is niet mogelijk ,zo kun je ook geen water rondpompen zonder dat dat energie kost. verder als je de stroomkring sluit krijg je kortsluiting als de weerstand te gering is daarbij ontstaat warmte en geluid in de vorm van een knal en dan is je kringetje weer onderbroken, en daarmee je opslagmedium van de baan.
Wat wel eventueel mogelijk zou zijn als je de investering ervoor over hebt is de Stroom opslaan in accu's (reken op een verlies van 2 %per week )in de vorm van perslucht of waterdruk door de zonnestroom water naar grote hoogteof lucht onder hoge druk te laten pompen en deze later in de winter een turbine aan te laten drijven.
Ook zou je op de stroom kunnen gebruiken om goedkoop aardgas op tijden dat er weinig verbruik is ,deze vloeibaar maken met de energie die uit de zonnepanelen komt en deze als het aardgas schaars word weer verkopen aan de meestbiedende theoretisch is dat allemaal mogelijk. Maar de eenvoudigste manier om zo goed mogelijk met deze verschillen om te gaan is terugleveren en inkopen via het Stroommnet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de installatie voorzien is van een ouderwetse ferraris vebruiksmeter, draait die tijden overcapaciteit van de zonnepanelen gewoon terug. s'Winters 'verbruik' je de teruggeleverde weer. Je moet dan alleen netto over het jaar wel een positief verbruik hebben, anders wordt je gekwalificeerd als 'leverancier'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan, dergelijke apparaten met supergeleidende spoelen zijn zeer interessant voor de opslag van grote hoeveelheden electriciteit.