Is er al een digitale cartridge vervanging voor klein beeld filmrolletje in analoge camera?

Ik heb nogal dure onderwater foto apparatuur aangeschaft, vlak voor de introductie digitale camera's. Dat werd toen in no time waardeloos. Maar nu zijn de gsm-telefoons al met perfecte camera's uitgerust. Ik hoop op een soort "dingetje" dat op de plaats van een klein beeld filmrolletje past en zo analoog toch een beetje digitaal maakt. Zoiets kan met USB aansluiting, eventueel ook extra geheugen voor veel foto's en met wat aanpassingen in bediening, zoals bij filmpje doordraaien, lichtgevoelige sensor voor volgende afbeelding mijn foto hobby weer een nieuw leven inblazen. Ik ben bereid eventueel mee te denken en doen, als iemand hier mee aan de slag zou willen. Silicon Film verhaal is mij bekend, dat ging niet in productie. Ik denk nu alleen op kleine schaal. { dive3sun@hotmail.com }

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. In GSM's zitten alles behalve perfecte camera's
2. Van een analoge camera een digitale maken is een absurd voorstel. Dat zou meer kosten dan een nieuwe camera+onderwater behuizing. Je zal dan een digitale sensor in moeten bouwen op de plek waar nu het rolletje langsloopt. Als je enig idee hebt hoe gevoelig en precies dat soort dingen ligt, afgezien van de beperkte ruimt en god weet ik het allemaal voor modificaties zou je het niet eens durven vragen :D. Je kan beter met je oude apparatuur werken en kijken voor een goede analoog negatief naar digitaal scanner (ook heel duur, als je een goede wilt). In mijn ogen blijft nieuwe camera+behuizing dan als enige optie over als je echt digitaal wil gaan.

Het beste antwoord

Ik heb jaren geleden iets gelezen waarbij iemand een analoge spiegelreflexcamera heeft omgebouwd naar digitaal(volgens mij een Nikon-camera). Toen nog geen full-frame-digitaal.

In een spiegelreflex kun je genoeg verwijderen om ruimte te maken voor de sensor en de elektronica. Het kan dus wel, maar dan meer als hobby en om aan te tonen dat het kan, dan dat het financieel haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima, als ik op de rails van dat artikeltje gezet kan worden, ga ik eens verder kijken. Wellicht dat opgedane ervaringen kunnen leiden naar een soortgelijk projectje. Graag daarover een referentie, waar kan ik het vinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee, het was jaren geleden.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, dat er geen referenties tussen zitten. Graag had ik hierover verder door willen gaan. Had zelfs een idee voor een projectje. Misschien iemand die nadien nog wat leest. htm3sun in Hotmail.

Andere antwoorden (1)

Nee, van een analoge camera een digitale maken d.m.v. een cartridge is nog niet gelukt en zal ook niet gaan lukken. De technieken verschillen zo enorm van elkaar, dat dat niet mogelijk is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderbouwing zou prettig geweest zijn. Ik stel geen eis zoals een digitalcamera zou moeten werken. Als zoiets al een enkele foto zou kunnen maken is het al prima. Ik ben opzoek naar iemand die bestaande kennis om wil/kan zetten in praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord klopt helemaal niet, helaas.
Het is wel degelijk mogelijk om digitale foto's te maken met een (op de sensor na) volledig analoge body en lens. De technieken zijn niet verschillend, maar juist gelijk. Het enige wat wezenlijk verschilt is dat een filmrolletje vervangen is door een CCD-sensor.
De rest is een kwestie van fysieke en mechanische aanpassing, en de reden waarom zo'n product niet op de markt is, is beslist niet omdat het niet kan, maar omdat voor de fabrikanten dat niet loont: het levert meer geld om de klanten een nieuw body te laten kopen dan een simpel gadget te ontwikkelen.
Zoals in een ander antwoord wordt gesteld, is het heel goed mogelijk, mits je over de geschikte apparatuur beschikt, om dat zelf te doen. Voor de vraagsteller: de body zal je helaas niet kunnen "hergebruiken", maar de lenzen waarschijnlijk wel, want de optiek van een digitale en een analoge spiegelreflex werkt op exact dezelfde manier, en de lenzen zijn in veel gevallen, zeker in het hoge segment, uitwisselbaar. Welke merk en model je hebt is hierin doorslaggevend.