Wanneer moet je een noodverlichting batterij vervangen?

Zie plaatje van mijn batterijen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De noodverlichtingsaccu's moeten vervangen worden wanneer uit jaarlijkse tests blijkt, dat de vereiste bedrijfszekerheid niet meer wordt gehaald. Volgens de Norm “NEN-EN-IEC 60598-2-22”, moet de fabrikant bij ontwerp van de noodverlichting en de selectie van de accupack ervoor zorgen, dat de accu na 4 jaar nog de gewenste bedrijfszekerheid heeft (onder normale bedrijfsomstandigheden). Ondanks dat men gebruik maakt van speciale hoge temperatuur- batterijcellen is het technisch niet te garanderen dat een noodverlichtingsaccu na het 4e jaar nog een volledig jaar aan deze eis kan voldoen. Dit is sterk afhankelijk van de ouderdom van geplaatste noodverlichtings-accupacks, de staat van het armatuur en met name de omgevingstemperatuur. Vandaar de aanbeveling door noodverlichtings-fabrikanten om de accu's elke vier jaar te vervangen.

Antwoorden (2)

Te zien aan je foto is je accuutje in september 2009 gefabriceerd.
Helaas is de installatiedatum niet ingevuld.
Als deze noodverlichting gebruikt wordt in een bedrijf, dan zou je de accu nu wel moeten vervangen, want dat moet wettelijk elke vier jaar.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar nog een klein vraagje: hoe kan je nu zien dat het fabricatie jaar 2009 is?
escape
10 jaar geleden
Er staat o.a. op: Date: 09/09
Dat betekent dat ie gemaakt is in september 2009.
Ik zie op het plaatje dat het een accupack is van 3 cellen van 1,2 volt = 3.6 volt. Gemaakt met hoge temperatuur batterij cellen. ( Max Cass 55 °C.) Ik zie geen productiedatum op het noodverlichtingsaccu staan. Dus als het langer dan 4 jaar in de noodverlichting zit, dan is mijn advies om het te vervangen.