Is het mogelijk om meerdere stops van 230 volt om te zetten in 400 volt ?

Ik ben bezig een catering bedrijf op te zetten. Ik wil graag bij de mensen zelf kunnen koken als dat leuk vinden. Nu werken alle 6 pits op 400 volt. Is het mogelijk om van meerdere 230 volt stops een 400 volt te maken. En dan bijvoorbeeld van meerdere 230 volt met normale stekkers in een soort van converter uiteindelijke een stekker naar 400 te hebben ?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

met vriendelijke groeten reggi

Toegevoegd na 13 uur:
Dit is de kookplaat waar het om gaat !
http://www.nonfood4profs.nl/webwinkel/bartscher/kook--bak--braad-apparatuur/kookplaat-units-electra/bartscher-kooktoestel-m6-kookplaten-elektr-serie-700/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Een elektrische kookplaat met 6 pitten heeft vaak behalve de mogelijkheid om op 3 fasen te werken ook de mogelijkheid om op twee verschillende 230 V groepen te werken. Het aansluitschema van de kookplaatmoet daar een antwoord op geven. Je kunt dan met twee stekkers in stopcontacten van verschillende groepen (niet op dezelfde stop) aansluiten.

Toegevoegd na 12 uur:
Nadat ik het elektrische schema van de genoemde kookplaat gezien heb moet ik zeggen dat het splitsen van de groepen bij deze kookplaat NIET mogelijk is.
De nulaansluiting zorgt alleen voor 230 V op de controle lampjes, de kookplaten zijn inderdaad tussen aparte fasen aangesloten en hebben dus 400 V nodig. Bij willekeurige huishoudens kom je dit alleen tegen als men al een groter elektrisch fornuis heeft en zelfs dan is niet zeker of de Perilex stekker echt driefasig is. (2 groepen met nuldraad komt ook voor)

Toegevoegd na 12 uur:
Het schema als PDF op deze site:
http://www.bartscher.nl/opencms/opencms/html/nl/PrimaryNavigation/Produkte/Bartscher_Katalog/S/SERIE70/SERIE70E/286106;jsessionid=694AC75F46458DC6D1AFE252CAAF6B15
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier zou ik maar niet aan beginnen.
Een 3 fase apparaat heeft ook daadwerkelijk 3 fases nodig. Lees: 3 VERSCHILLENDE fases, oftewel draaistroom. Fases wat 120 graden van elkaar verschillen.
Ga niet van 2 verschillende stopcontacten een voeding pakken. Hoe weet je nu als leek wat de fase en nul is? Dit veroorzaakt dus kortsluiting!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kookplaat heeft geen 3 fases nodig maar gewoon voor iedere 2 pitjes samen 1x 16Ampere. heeft niet te maken met kracht/draaistroom of faseverschuivingen. Ik ben het wel met Datelmont eens 'ga niet van 2 verschillende stopcontacten een voeding pakken' Doe je het toch wil je het dan filmen en op youtube zetten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Koosknip beschrijft kan prima voor kleine huisinstallaties. Wij hadden dat thuis vroeger net zo; had mijn vader aangesloten, maar goed die was ook elektricien. ;-) Zeker als je de installatie (of zelfs meerdere) bedrijfstechnisch gebruikt, moet je gewoon 400V gebruiken (en dus evt. aan laten leggen).

Andere antwoorden (3)

Je hebt blijkbaar meer verstand van koken dan van stroom.
Het antwoord is 'nee'. Je hebt blijkbaar krachtstroom nodig. Begin daar niet aan, dat kun je niet onttrekken aan de huizen die je bezoekt. Je kunt elke keer een aggregaat meenemen. Of op een andere brandstof koken, zoals gasflessen, die je ook zult moeten meezeulen.
escape
10 jaar geleden
In de meeste woonhuizen zijn er wel drie fasen aanwezig, en inderdaad zoals je suggereert zitten die niet op dezelfde groepenkast. Met die drie fasen heb je de krachtstroom die je nodig hebt.
Maar om dat eventjes op elkaar aan te sluiten vereist een ingreep in de meterkast, in het gedeelte dat voor de zekeringen zit, en het daarop aansluiten van een afgezekerde groep. Daarvoor heb je in elektrotechnisch installatiebedrijf nodig.

Het is niet aan te raden om te gaan experimenteren bij mensen thuis (je klanten dus) en daar door onkunde brand te gaan veroorzaken.
10 jaar geleden
Ja en Nee

Ja het kan en is weldegelijk mogelijk de kans dat je een fout maakt is heel heel erg groot en je hebt een hele hoop geroosterd in korte tijd! maar het is mogelijk.

En Nee je kookplaten werken niet op 400volt (of hier boven beschreven draaistroom of krachtstroom(is voor motoren)) en dit is ook niet noodzakelijk ((voor de beter weters fornuis staat in sterverbinding))

Kookplaten doen het prima op 230volt doorgaans 2x2 kookplaten op 2x230volt jij heb er 6 dus 3x230volt. Het is een foute manier van denken jij hebt Ampere's nodig zoveel dat het niet door een kabeltje gaat dus dan maar 3 kabels met stekkers....

Als je 1 stekker fout prikt is het Feest!

Denk niet ik wil 400volt maken maar 3x 16Ampere.
Als kok die er toch niets van snapt warm je de pitjes langzaam op en ga niet direct hardcore bij klanten thuis stekkers inpluggen tenzij je een goeie verzekering hebt of gewoon een hele grote bbq wil.

Als je het lukt bied ik je een vast dienstverband aan als electricien