Is een waterpomp/vijverpomp dimbaar?

Kan ik een gewone 220V waterpomp / fonteinpomp dimmen met een standaard 220V dimmer? Of zal hij dan stuk gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Een motor is een inductieve belasting. Als je die uitschakelt zal die proberen de stroom op gang te houden. Aangezien de dimmer de stroom juist probeert te verminderen zel de motor zeer hoge spanningen opwekken, tot duizenden volts.
Op deze manier werkt de bobine van een auto ook. Stroomonderbreking leidt tot hoge spanning, en vonken. In de bougie (is ook de bedoeling) maar ook in je dimmer. Die zal onmiddellijk de geest geven.
Een elektromotor moet je regelen met een weerstand. Bij draaimolens deden ze dat vroeger met een bak zout water waar ze elektrodeplaten in lieten zakken.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kleine elektromotor zoals van een fonteinpomp laat zich best wel regelen met een dimmer. Er bestaat de kans dat het regelbereik niet meer lineair verloopt met de stand van de draaiknop. Een dimmer onderbreekt de stroom op de nuldoorgangen van de netstroom om ergens halverwege de halve sinusperiode weer in te schakelen. Sommige motoren zullen wel zoemende bijgeluiden gaan maken, maar genoemde spanningspieken worden door de ontstoringscondensator van de dimmer keurig beperkt.

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt misschien dat je hem minder hoog wilt laten spuiten?
Als je dat bedoelt zit er bij de meeste spuitstukken een draaimechanisme om de straal lager te laten spuiten, al zal de hoeveelheid water wat wordt rondgepompt identiek zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een DMX dimmerpack en wil inderdaad de fonteinhoogte aanpassen om een waterorgel te maken. De vraag blijft, als ik minder stroom door de pomp jaag wordt de fontein dan korter?
Je kunt inderdaad elektronisch het vermogen en het toerental van pompen regelen, maar het is niet eenvoudig en het komt in de praktijk niet veel voor vanwege de hoge kosten. Een lichtdimmer voor dit doel gebruiken is vragen om problemen. Onoordeelkundig gebruik van dimmers is zeer gevaarlijk vanwege brand en oververhitting.