Waarom is een apenstaartje niet te tonen op teletekst?

Vaak wordt dan een ander teken gebruikt, bijvoorbeeld een ster (*). Wat is de reden hiervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kun je lezen op teletekstpagina 394

Het beste antwoord

Teletekst is niet anders dan een pagina met allemaal gekleurde blokjes die letters vormen en balken. Het apenstaartje is een relatief complex teken, anders dan een uitroep- of vraagteken. Om een duidelijke weergave van een apenstaartje te geven moet hij buitenproportioneel groot zijn op teletekst, anders krijg je simpelweg alleen een gekleurd blokje.
Ik wou dat ik het duidelijker kon uitleggen. Stel je voor; je hebt een raster. Alle tekst op dat raster is 4 bij 4 blokjes groot. Een apenstaartje is dan onmogelijk te maken, zonder dat je hem heel erg vervormd. Teletekst gebruikt als complement hiervoor inderdaad een sterretje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Teletekst is in 1980 bedacht met een aantal speciale karakters. Daar zat toen het apenstaartje niet bij, omdat dit teken nauwelijks in de wereld gebruikt werd. Het is niet mogelijk om de tekenset van Teletekst uit te breiden.
Daarom geven moderne TV's wel het apenstaartje weer.
Dat doen ze als de oude TV's een sterretje weergeven.
Dus op moderne TV's geen sterretjes, maar die kunnen we missen.
AWM
14 jaar geleden
Het systeem wat teletekst eigenlijk is, is videotex. Dit systeem stamt uit de vorige eeuw en heefta een beperkte karakterset.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt af van de letterset die ze gebruiken. Daar moet je ook rekening mee houden als een briefzendt naar een ander land. Je moet dan geen EURO-, POUND- ,YEN- of DOLLAR tekens gebruiken. Die worden elders niet getoond. Ok de Fransen en de friezen kennen dit probleem.