als ik mijn vaatwasser aandoe valt de stroom uit na een uur, wanneer ik deze dan uitdoe, de klep open zet, blijft de stroom om de 10 minuten uitvallen

soms valt hij binnen een paar seconde uit maar meestal om de 10 miuten, als ik de stroom voor een uur eraf hou en weer erop zet, gaat alles weer goed. hoe kan dit? verder staat alles uit op deze groep, behalve de koelkast en vriezer.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
19.5K

Antwoorden (9)

He tkan zo zijn dat jij de vaatwasser aanzet en de koelkast en de vriezer slaan aan is dat net te veel voor 1 groep.
Wanneer een vaatwasser water opwarmt gebruikt die ongeveer 3000watt. daar de vriezer en koelkast nog eens bij en je zit zo op de 3600 watt. en dat is het maximum voor 1 groep.
Als de vaatwasser aan het spoelen is gebruikt hij minder en dan gaat alles weer goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drie grote stroomvreters bij elkaar, vind je het gek dat het verkeerd gaat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er echt niets anders op de groep zit dan een koelkast en vriezer, dan zou ik in eerste instantie denken aan sluiting in de vaatwasser. Of een groep die te weinig ampere doorlaat.

Een koelkast en vriezer gebruiken niet zoveel stroom.

Misschien moet je even een elektricien of de fabrikant van de vaatwasser raadplegen, want zelf spelen met je groepen is niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn elektra is geheel aangelegd door een elektrabedrijf. Zij vonden het heel normaal om op de groep van de vaatwasser ook nog de koelkast met vriesladen aan te sluiten.
In plaats van de vraag hier te stellen lijkt het me beter dat je daar een specialist bij haalt, problemen met huishoudelijke apparaten moet je niet licht opvatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar er zijn dingen die je wel zelf makkelijk kunt bekijken. De leverancier bellen om te zien of je een nieuwe groep nodig hebt is een beetje overkill als je handig genoeg bent een stekker om te wisselen. Een fabrikant zal 1 antwoord geven: een aparte groep is het beste. Jaja, maar niet het goedkoopste, dus dat doe je alleen als het niet anders kan.
Kijk eens onder de plint in je keuken hoeveel stopcontacten je hebt, wellicht kun je een of een ander apparaat op een ander stopcontact aansluiten, en daarmee op een andere groep.

Wij hadden eenzelfde probleem met de verliching, stofzuiger en waterkoker, die alle drie wel samen konden werken, maar als de vloerverwarming dan aansloeg, was het net teveel.

Je kunt desnoods *tijdelijk* de vaatwasser met een verlengsnoer op een andere groep aansluiten, door de stroom uit een andere ruimte te betrekken.

Als je wilt weten wat op welke groep zit: gewoon de stop in de meterkast losdraaien/omschakelen, en kijken welke apparaten niet meer werken. Alles op 1 groep schakelt dan tegelijkertijd af.

Als je teveel op 1 groep hebt aangesloten, kun je voor zo'n 200-300 EUR een groep in je meterkast bij laten zetten, dan zijn alle problemen over.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Raar mysterie. Ik kan me voorstellen dat de vaatwasser aan tijdens een bepaald deel van het programma zorgt voor overbelasting van de groep. En ik kan me voorstellen dat de stroom om de tien minuten uitvalt omdat een koelkast niet constant koelt, maar aanslaat als de temperatuur begint te stijgen boven een bepaald punt.

Maar dat verklaart niet waarom de stroom wel iedere tien minuten uitvalt als de vaatwasser aan heeft gestaan (maar inmiddels weer uitstaat) en niet als de vaatwasser überhaupt niet aan heeft gestaan. Valt de stroom ook iedere tien minuten uit als je de vaatwasser niet alleen uitzet, maar ook de stekker eruit trekt? Zo ja, dan zit het probleem niet (alleen) in de vaatwasser.

Ik zou hier dan toch even een deskundige op af sturen, om de bedrading in je huis na te kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de aardlekschakelaar eruit vliegt doordat de aansluiting vochtig is of ergens een kabelbreuk is. Dus overbelasting kan het eigenlijk niet zijn, aangezien de zekering/automaat er ook uitvliegt, nadat de vaatwasser uit staat.

De vaatwasser moet zijn waterdamp ergens laten. Dus alle bekabeling en aansluitingen controlleren en kijken of het ergens erg vochtig is. Wel de stroom afschakelen... het blijft tenslotte 220V.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zeg koop een nieuwe hij geeft steeds kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de stroom uitvalt bij geopende klep kan dat maar twee dingen in houden, of er zit een breuk in de kabelboom die door de deur naar beneden loopt of de ontstoringscondesator(netfilter) zit bij de invoervan de stroom geeft sluiting. voordat je een en ander nakijk wer de steker eruit natuurlijk.