blauwe draad los bij het eraf halen van plafonnière, wat nu?

Er is een blauwe draad losgegaan uit het plafond. Weet niet goed hoe ik dit nu weer veilig moet bevestigen. In de bijlage 2 foto's. Achter het afdek plaatje zie je dat er 1 zwarte draad uit het plafond komt. Uit het plafond komen ook 2 blauwe draden met daarop een zwart blokje. Aan de andere kant van het zwarte blokje zit wel een opening, wellicht moet ik daar de blauwe draad aansluiten? Of is dit een onveilige constructie en kan ik beter een elektriciën laten komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Hallo,

Wat jij aangeeft klopt !

Het blauwe draadje monteer je aan de ene zijde aan de lamp. De andere zijde druk je weer is de lasklem (dat zwarte ding).

Dat zwarte draadje, monteer je ook aan de lamp.

Voor de zekerheid kun je de groep eerst uitschakelen, al zou op de blauwe eigenlijk geen spanning op mogen staan, echter veiligheid voor alles.

LET OP, als je de lamp "aan" hebt staan met de schakelaar, staat op de zwarte (ui het plafond) nu WEL spanning!

Om hiervoor een elektricien in te huren is een boel geld voor 1 enkel draadje, durf je het zelf niet aan, vraag een handige buurman.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De blauwe draad steek je niet tegenover maar naast de twee andere in het blokje.
De draad dient 1cm bloot te liggen, als je hem helemaal insteekt dan moet de weerhaak in het blokje de draad vasthouden
De blauwe draad voert geen spanning (nuldraad) maar de zwarte kan wel spanning voeren als de groep én de schakelaar naast de deur aan staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
In een lasblokje mogen alleen massieve stugge draden verbonden worden, soepele snoeren met meer koperdraadjes per ader moet je met een kroonsteentje aan stugge leidingdraden verbinden.