Is het mogelijk een lampje aan te zetten wanneer de andere uit gaat?

Ik heb een normaal stroomschema.. Accu, lampje, schakelaar, accu. Schakelaar op "aan" zetten betekent dus lampje gaat branden.

Nu moet ik iets hebben dat het volgende kan:
Schakelaar aan, lampje gaat branden... Schakelaar uit en "iets" (een speciaal kastje, print plaatje of wat dan ook) zet een tweede lampje juist AAN.

Kortom:
Schakelaar AAN - Lampje aan en tweede lampje uit
Schakelaar UIT - Lampje uit en tweede lampje aan

Let op: Dit moet met een normale 2-weg schakelaar, die schakelaar moet blijven zoals die is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Hoi,

Je zou er een relais tussen kunnen zetten, echter is het makkelijker er een 2 polige schakelaar tussen te zetten.
Zie voor een plaatje in mijn link naar bronnen.

Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
Had al een antwoord geplaatst
maar zat een denk fout in ;() dus weggehaald
waarom kun je die schakelaar niet vervangen in een wissel schakelaar ?
want het is niet mogelijk zonder 2 schakelaar
Een mogelijke oplossing is het tweede lampje aan te sluiten over de contacten van de schakelaar. Zodra de schakelaar open staat zal de stroom via beide lampen in serie stromen. Als nu het vermogen van het tweede lampje veel lager is dan van de eerste lamp dan zal de eerste lamp vrijwel uit zijn terwijl het tweede lampje op vol vermogen brandt.
Een andere oplossing gaat met een relais: je schakelt de spoel van het relais parallel aan lamp 1 en je maakt met een verbreekcontact van het relais een stroomkring van de accu en het tweede lampje.
Is het relais bekrachtigd dan is lamp 2 uit, als het relais geen stroom krijgt zal lamp 2 branden.