door een knijpende beweging te maken met je hand, draait er een spoel van een dynamo, net zoals je fietsdynamo bijvoorbeeld door je wiel gaat draaien. doordat een spoel van koper om een dynamo draait, wordt er spanning opgewekt, wat het lampje laat branden. als je dynamo googled, kun je er denk ik heel veel over vinden, en op youtube denk ik ook wel filmpjes, dan kun je zien hoe het vanbinnen draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je knijpt gaat er iets draaien waarmee stroom wordt opgewekt.
Werkt net als de dynamo van een fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een magneet draait rond in een spoel en zo ontstaat er een elektromagnetische inductie van wisselstroom.

Heel simpel: het werkt als een fiets dynamo hoe harder je trapte hoe meer licht je krijgt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wekt zelf de stroom op door middel van de ingebouwde dynamo. Het werkt op dezelfde manier als de wat oudere fietsverlichting. Dat gaat ook met een dynamo. In de dynamo zit een magneet. Als het wiel van de fiets draait gaat de magneet in de dynamo ook draaien en wordt elektriciteit gemaakt. Die elektriciteit gaat door draadjes naar de fietslamp toe. En die gaat branden. Dan moet je er wel voor zorgen dat het wiel blijft bewegen. De knijpkat blijft in beweging door met je hand te knijpen.
Amadea
13 jaar geleden
Het principe van de knijpkat is te verklaren via elektromagnetische inductie. Wanneer een magneet in een spoel rondraait, dan treedt er een inductiestroom in de spoel op. Met deze stroom kan men dan een lampje laten branden. Hetzelfde principe vindt men ook bij de fietsdynamo.

Het apparaat maakte opgang tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog toen stroomvoorziening en verlichting nog wel eens te wensen overlieten. De knijpkat werd onder andere vervaardigd door het zogeheten Philips Kommando in het concentratiekamp te Vught.

Tegenwoordig, met de opgang die groene stroom maakt, neemt de populariteit van de knijpkat weer toe. Hedendaagse uitvoeringen hebben geen gloeilampje maar energiezuinige leds en een kleine accu waarin de elektrische energie kan worden opgeslagen. Daardoor kunnen ze minutenlang branden op een paar keer flink knijpen. Ze kunnen zo ook worden opgeladen zonder dat het licht gebruikt wordt. Er bestaan ook uitvoeringen waarbij de stroom wordt opgewekt door te draaien aan een zwengel. Andere exemplaren hebben in het handvat een vrij bewegend magneetje, dat door een spoel heen beweegt wanneer de zaklamp heen en weer wordt geschud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel; door er in te knijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een knijpkat is een zaklantaarn zonder batterijen, waarbij de benodigde elektrische stroom wordt opgewekt door middel van een ingebouwde dynamo die wordt aangedreven door in het apparaat te knijpen.

Tijdens het draaien maakt de dynamo een jankend geluid dat doet denken aan het geluid dat een geknepen kat maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet het zo zien.

als je een batarij hebt en een motor. dan kan je de motor laten draaien door middel van de batarij.

Maar als je geen battarij hebt en je draait aan de motor met de hand of vingers. Dan ontstaat er stroom waarmee je een lampje kan laten branden.

Verder word het lastig om uit te leggen dan moet je bij de andere antwoorden kijken toch.