Werkt een koperen soldeerpunt / soldeerstift voor een soldeerpistool beter dan een metalen ?

Mijn Weller soldeerpistool punt is doormidden gebroken. Ik heb nog een reserve punt / stift van metaal maar heb het idee dat de oude koperen veel beter werkte.
Kan dat kloppen? Ik weet ook niet waar ze koperen soldeerpistool stiften verkopen.

een jaar geleden
in: Audio
TurfGraver
een jaar geleden
De binnenste laag is van koper dat er voor zorgt dat de hitte van de soldeerbout goed geleidt. De tweede laag is gemaakt van verzinkt ijzer waardoor een lange levensduur gegarandeerd is. De derde laag is gemaakt van roestvrijnikkel. Dit materiaal zorgt ervoor dat de buitenste laag goed vast zit. Het chroom in deze laatste laag zorgt dat alleen het bovenste gedeelte van de soldeerpunt verhit wordt.
Shiny220
een jaar geleden
Het is voor een soldeerpistool dus dat is zo'n stift zeg maar. Werkt dat hetzelfde?
TurfGraver
een jaar geleden
Ja .

Antwoorden (2)

Een koperen soldeerpunt werkt veel beter dan een stalen punt, omdat die veel beter de warmte geleidt.
Koper heeft een warmtecoëfficient van 401 en staal van 50.
escape
een jaar geleden
Shiny220
een jaar geleden
Dank je wel! Ja ik dacht dat al wel omdat de soldeertin met de koperen (Weller) punt netjes in elkaar smolt en met de stalen (tevens met gebruik van veel S39 vloeistof) niet..
Kan die S39 ervoor zorgen dat de soldeerstift breekt ?
Uiteraard werkt een koperen punt beter en geleid warmte beter. Als je een goed gesorteerde electronicawinkel zoekt is Eijlander in Ede een goede keus. Zoek bij eens bij eijlander.nl
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Shiny220
een jaar geleden
Dank je wel! Ja ik dacht dat al wel omdat de soldeertin met de koperen (Weller) punt netjes in elkaar smolt en met de stalen (tevens met gebruik van veel S39 vloeistof) niet..
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dat klopt, niet erg goedkoop maar als je veel soldeer wil je niet anders meer. Een hele fijne zaak, ik ben er laatst een keer geweest. Hebben zij het niet, dan heeft niemand het met electronica.