Wat zijn de benodigdheden die bij het aanschaffen van een platenspeler komen kijken?

Ik wil graag op marktplaats een platenspeler kopen. Ik heb thuis echter geen grote stereoset met versterker e.d. Wat moet ik dan allemaal samen met de platenspeler aanschaffen? Moet ik speciale luidsprekers hebben? Moet ik per se een versterker hebben? Ook zie ik vaak de termen voorversterker en phono-uitgang voorbijkomen. Wat zijn dit? Ik heb er zelf erg weinig verstand van en kan op internet weinig begrijpelijk informatie vinden. Ik heb een klein budget maar ben bereid om alles tweedehands te kopen indien mogelijk.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Wat je nodig hebt zijn kabels die van de platenspeler naar de ingang van de versterker leiden en uiteraard platen en een goede naald (saffier) voor de speler.
Je kunt gewoon je eigen speakers blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet een versterker met een speciale grammofooningang hebben of een speciale voorversterker. Je kunt de grammofoon niet aan een tape- of auxingang hangen. Het geluid is te zwak en niet aan te horen. Het moet gecorrigeerd worden omdat het geluidsniveau niet lineair is (RIAA correctie). Je kunt ook overwegen een moderne speler met een USB aansluiting te kopen die je aan je PC koppelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel! Nog een vraagje: Als je een speler met USB op je pc aansluit, kun je deze dan afspelen op de luidsprekers van je pc?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja want deze dan door de pc als geluidsopnameapparaat en anders zal je dit even in het configuratiescherm even moeten omzetten.
Maar het kan dus wel, want ze zijn er zelfs voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorrie maar mijn eerste regel moet zijn
Ja want deze wordt dan door de pc als geluidsopnameapparaat herkent door de pc.