Wanneer is de stoplicht uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Castle
10 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stoplicht-verkeerslicht Feitjes...altijd leuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gewerkt waar ze verkeerslichten maken en je moest het niet over stoplichten hebben. Stoplichten staan bij een spoorwegovergang of in een parkeergarage.
Castle
10 jaar geleden
Bij mij thuis en in de auto hebben we nog steeds vaak discussies hierover. Gelukkig blijven we het wel grappig vinden.
Computoon
10 jaar geleden
Dat verkeerslichten 'stoplichten' worden genoemd zal wel voortvloeien uit de frustratie dat ze langer op rood lijken te staan dan op groen. Dat heeft zich in de loop van vele jaren in het collectieve geheugen van de Nederlander vastgezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt ook computoon... een goed verkeerslicht op een kruispunt met van alle kanten dezelfde verkeersstroom staat langer op rood dan op groen.

Antwoorden (2)

Het verkeerslicht is in 1912 uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je link http://www.iusmentis.com/meningsuiting/smaad-laster-belediging/ hoort niet bij dit antwoord, of zie ik het verband niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat was een beetje dom :), maar fout hersteld, bedankt Antoni.
Het eerst verkeerslicht is al in 1868 uitgevonden in London. Het zag er wel wat anders uit: met een rode en een groene ruit.

Zie link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_eersten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huh, maar er bestonden toen nog geen auto's, waarom dan verkeerslichten? Zo druk was het nog niet op de weg, laat staan dat het verkeer geregeld moest worden.
http://www.wanneer.info/geschiedenis/wanneer-is-de-auto-uitgevonden/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed opgemerkt Crea, had ik ook al bedacht.
Ik vermoed dat het licht dat toen was uitgevonden voor iets anders werd gebruikt dan in het verkeer.
Mogelijk is het latere stop-verkeerslicht hiervan afgeleid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens, auto´s bestonden en wel al toen, volgens jouw eigen link,, maar druk zal het zeker niet zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen natuurlijk, bedankt voor je reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Londen was toen al een wereldstad en een grote drukte van rij- en voertuigen (paardenkracht) want ook toen moest de middenstand bevoorraad worden en afstanden waren groot. Het eerste verkeerslicht in Den Haag was op het kruispunt Laan van Meerdervoort met de Anna Paulownastraat, een ronde bak met rode en groene cirkels dat tot laat in de jaren 50 dienst heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank Edoppen voor deze nuttige bijdrage!