hoe komt het dat mijn 10 x 15 watt lamp minder licht geeft aan een 150 watt dimmer dan aan een los knopje?

Ik heb een 2 x 150 watt duo dimmer aangesloten. aan de ene kant zitten 2 x 3 spots (led), deze branden hetzelfde als zonder dimmer, aan de andere kant zit een hanglamp met 10 x 15 watt peertjes. maar die geeft opeens minder licht dan toen er geen dimmer aan zat. Wat doe ik verkeerd?

Toegevoegd na 8 minuten:
Als ik 1 lampje los draai krijg ik wel weer volledige hoeveelheid licht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat er een weerstand in de dimmer zit deze weerstand maakt het mogelijk om te dimmen

Maar in dit geval omdat de weerstand er tussen zit laat hij bij vol aan!
Ook de de alle spanning/stroom door die er voor de dimmer aanwezig is

En dus als je een lamp er uit haalt
Zullen de rest meer stroom kunnen gebruiken en feller gaan branden