Heb de plafondventilator opgehangen zonder aarddraad te verbinden maar werkt niet. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed aansluiten. :)
Om te werken heeft het een fase (bruin of geschakeld zwart) en null (blauw) nodig. Staat daar wel spanning op dan zal ventilator wel stuk zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Spanningszoeker gebruiken om te controleren of er wel spanning op de aansluiting staat. Heb je geen spanningszoeker, gebruik dan een gewone lamp om te controleren of er spanning op de aansluiting staat. Doet de lamp het niet, dan zit daar het probleem. Doet de lamp het wel, dan is er iets mis met de ventilator.

Antwoorden (5)

Er moet iets anders mis zijn, ook zonder aarding (de geel-groene draad) moet het werken.
Als je de ventilator wil schakelen via een schakelaar in de muur zul je de zwarte (voeding) en blauwe (-) moeten aansluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou toch moeten werken , dan zonder aarde . Mogelijk heb je de aarde draad als + of min ( mis ) gebruikt . Pas dit kan het hele apparaat onder stroom zetten . Raadpleeg iemand met verstand v zaken . 230v kan dodelijk zijn zeker met een stenen vloer ( ben jij de aarde draad ) meeste apparaten werken helaas prima zonder aarde tot dat het fout gaat . Je ventilator kan ook gewoon kapot zijn . Let op Engelse apparaten hebben vaak andere kleur draden . Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men heeft geen aarding nodig om het toestel te laten werken. Aarding is voor de veiligheid en moet aangesloten worden wanneer er een aansluiting is voorzien.
Heb je al eens gekeken dat de knopjes op het toestel in de goede stand staan.
Het speelt ook geen rol hoe je de twee stroomdraden aansluit omdat het hier over wisselstroom gaat
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, maar dat het geen rol speelt hoe beide draden aangesloten worden, ben ik het niet mee eens. Een beetje installateur zorgt ervoor dat de fasedraad geschakeld wordt (en niet de nul) en als het mogelijk is, de fasedraad (bruin/zwart) aan de binnenkant zit (en niet eerst door het apparaat/lamp/etc gaat voordat deze geschakeld wordt).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al ooit eens gehoord van ACDC en dan heb ik het niet over de muziekgroep,
Bij een lamp is het wel van belang maar dan voor de veiligheid en niet voor de werking want hoe je ze aansluit ze zullen altijd werken en dan spreek ik van de twee draden die toekomen bij de lamp. Als er een draad bijzit waar geen spanning opstaat moet die aangesloten worden op de schroefdraad van de lamp, Maar dat heeft niets te maken met de werking mar met de veiligheidMaar bv met een tweepolige schakelaar speelt dat geen rol omdat men of stroom of geen stroom hebt op de twee draden tegelijkrtijd
Maar bij een ventilator speelt dat geen rol, Het kan wel zijn dat er drie draden toekomen waardoor je de ventilator en licht apart kunt aandoen met een dubbele schakelaar in de muur,m aar meestal is deze functie ingebouwd in de ventilator
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het speelt misschien geen rol voor de werking, maar door het schakelen van de fasedraad zet je niet alleen de ventilator uit maar haalt ook de spanning van het apparaat, schakelen via de nuldraad, in een vaste aansluiting, is voor mij uit den boze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, dat kon ik alleen in eerste instantie niet uit je antwoord opmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@romu de stroom van een toestel, lamp, volledig afhalen, kan alleen maar met een dubbelpolige schakelaar als je een gewone enkelpolige schakelaar gebruikt dan blijft er altijd een stroomdraad aangesloten.
Dat is nu het typische van wisselspanning Het gaat niet om +en - Maar over +-,-+ en dat 50 maal per seconde.
Bekijk maar eens het schema van een schakeling met 1 enkelpolige schakelaar en een lamp. Je zult altijd moeten een stroomdraad aansluiten op de lamp. deze draad moet dan wel zoals ik reeds gemeld heb niet aangesloten worden aan de schroefdraad van de lamp.
Omdat je gemakkelijker in aanraking gaat komen met de schroefdraad dan met het andere contact diep in de lampenhouder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met gelijkspanning is het een andere zaak omdat je dan de + laat toekomen aan de schakelaar en de - aan de lamp ventilator. Zo haal je dan de stroom volledig van het toestel of lamp. Maar gelijkspanning wordt nergens meer gebruikt voor huishoudelijk gebruik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je niet helemaal het verschil tussen gelijk- en wisselspanning begrijpt, op de nuldraad staat (als er op dat moment geen andere apparaten in hetzelfde net gebruik van maken) nooit spanning.
Gelijk- en wisselspanning heeft niets met de nuldraad te maken maar puur met de aanvoer (manier van produceren) van stroom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij wisselspanning heb je altijd op de beide draden stroom, dat is de reden waarom je niet de spanning kunt afhalen van een toestel of lamp zonder daarbij een dubbelpolige schakelaar te gebruiken De twee draden die van de zekering komen staan allebei steeds onder spanning Dit kan je testen door de kabels elk afzonderlijk te verbinden met de aarding. Je zal dan zien dat de stroomverliesschakelaar telkens zal uitvallen, Bij gelijkspanning a°zal de positief onder stroom staan en de negatief niet. Dus je zou bij gelijkspanning de negetief kunnen vasthouden.
Ik ken wel degelijk het verschil tussen AC en DC
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus niet waar; tussen nul en aarde loopt geen stroom en ook de aardlekschakelaar valt niet uit. Je krijgt ook geen schok als je de nul aanraakt; echter weet je nooit hoe iemand precies z'n schakeling aangesloten heeft en kan je er niet zonder meer vanuit gaan, dat de nul ook stroomloos is. Meten=weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg mij dan eens uit wat volgens u wisselspanning wil zeggen.
Je begint bij de twee stroomdraden die van de zekering komen, en dan op welke draad[en] staat er stroom volgens u.
En leg mij nu hetzelfde eens uit voor gelijkspanning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed aangelegd is, staat op de fase (bruine draad, na een schakelaar kan dit ook een zwarte draad zijn) spanning tov aarde & nul. Op de nul (blauwe draad) staat geen spanning tov aarde. Bij gelijkspanning zou je in eerste instantie hetzelfde meten (moet de meter natuurlijk wel het verschil tussen AC en DC kennen). Bij AC wisselt de spanning van + naar -. De stroom echter niet. Als er nu een stroom (> 30 mA) 'weglekt' van de fase naar aarde (dus niet via nul), vliegt de aardlekschakelaar eruit. Dit weglekken kan veelal door vocht komen of door ondeuglijke bekabeling. Als de nul tegen aarde komt, gebeurt er in de regel niets; hoewel het wel eens voor kan komen, dat er door inductie een spanning tussen nul en aarde staat. Deze is echter nihil zodra men dit gaat belasten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hieronder een tekst die je terug vind in de link.
Zeg niet zomaar dat er op de nuldraad geen spanning staat. Dat is een levensgevaarlijke bewering. Nuldraad[bewerken] Wire lightblue.svg De nuldraad of de nulleider is de draad die meestal (maar niet altijd) elektrisch gekoppeld is met de aarde en die dan vrijwel geen spanning ten opzichte van de aarde heeft. In de situatie met een eenfasenet, zoals in een normale huishoudelijke installatie, voert de nuldraad, samen met de fasedraad, de elektrische stroom. Ten gevolge daarvan kan er, zelfs als de nuldraad geaard is, bij grote belasting toch een spanning op de nuldraad ten opzichte van aarde aanwezig zijn (zie opm.). De nuldraad mag daarom, evenals de fasedraad, niet aangeraakt worden. Er zijn elektriciteitsleveranciers die de nulleider aarden om volgende reden: Ze voeren hun netten uit met de nulleider op het aardpotentiaal; hoe meer aardingen des te beter men het aardpotentiaal bereikt. In een 400-V-net met 3 fasen en een nulleiding, betekent dit dat -vooropgesteld dat de drie fasen gelijkmatig belast worden- bij een breuk van de nulleider slechts een beperkte nulpuntsverschuiving optreedt zodat de kans op schade door overspanning in dat geval bijna nihil is. Als de nuldraad niet aan aarde gekoppeld is, bestaat de kans dat er een 'zwevend nulpunt' ontstaat, met spanningen t.o.v. aarde die kunnen oplopen tot 400 V. Spanning op de nul[bewerken] Hoewel de nul als regel ongeveer aardpotentiaal voert, zijn er situaties waarin de nul een hogere spanning heeft:
In sommige oude systemen staat er 115 volt wisselspanning t.o.v. de aarde op beide draden. Doordat beide spanningen in tegenfase zijn, ontstaat daartussen een wisselspanning van 230 volt. In dergelijke situaties kan er feitelijk niet gesproken worden van een fasedraad en een nuldraad, maar toch dragen ze wel die kleuren.
In andere driefasenetten is de fasespanning 130 V. Om 230 V te krijgen worden fase en nul op twee fasen aangesloten.
Bij veel stopcontacten kan de fase en nul verwisseld worden http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
Meet eens de spanning aan de aansluitklemmen van de ventilator. Heb je daar 220V ? Dan scheelt er iets met de ventilator. Heb je daar géén spanning (of slechts 110V) dan scheelt er iets met je installatie. Echter wees voorzichtig. Electriciteit is dodelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet uit de lasdoos die zich in het plafond bevind een bruine en een blauwe draad trekken. Deze zitten deze onder het dekseltje van de lasdoos in die moderne huizen. Meestal bevindt die groen/gele draad zich daar ook. (niet persé noodzaak)
Dan zou zo'n ventilator gewoon het moeten doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
trekken = bijtrekken d.m.v een draad bij/in de lasdop/klem steken.