Waarom bestaan er over de hele wereld verschillende stopcontacten?

Heeft dit een bepaalde reden of heeft het iets te maken met de stroom zelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Standarisatie. Het streven naar, dat iedereen een bepaald systeem gebruikt om alles vlot te laten lopen. Vb de CD, bleu ray , Vhs casetten, geld.
Daarbij komen er nog de bepaalde wetten van ieder land of regio.
In het geval van elec, zocht men naar een veilige manier om met elec om te gaan.
In het begin was er elec, gevaarlijk en moeilijk handelbaar. Toen zocht men oplossingen, die men ook commercieel kon verkopen. In Amerika heeft men dan een stekker die volgens hun veilig en commercieel te verkopen is. Hetzelfde gebeurd in Engeland, Europa enz. Op dat moment ontstaat er dan een macht strijd tussen de partijen. Probleem is dan dat er zoveel is geinvesteert, wetten zijn gemaakt, werkgelegenheid is gecreerd en als grootste factors gezichtsverlies, eer, trots,
dat het moeilijk is toe te geven dat een bepaald product of systeem, beter is op een ander . In het geval van de stekker is een bepaald land er mee uitgerust, zijn de mensen het gewoon en zou het enorm veel kosten om alles te vervangen.
Dan is een adapter en goedkopere oplossing.
Het is ook mogelijk dat een bepaalde stekker in een bepaald land niet zou toegelaten worden, omdat hij niet aan de wetten van dat land voldoet.
Soms is het wel goed om een andere stekker te hebben. Stel dat de stekker van Amerika en Nl hetzelfde zou zijn, dan werkt je apparaat in Amerika niet wegens de 110v . Komt een Amerikaan dan naar hiertoe dan verbrand hij hier zijn toestel wegens de 220v.
Als je nu niets vermoedend naar Amerika gaat en je wil je toestel in de stekker steken dan gaat dat niet en dan ben je gewaarschuwd dat er iets niet klopt en ga je inlichtingen vragen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heeft niets met de stroom te maken. In het begin van de electrificering begon men op verschillende plaatsen tegelijk daarmee en werden er verschillende stekkers en stopcontacten bedacht. Toen reisde men nog niet veel en een andere stekker zetten aan een buitenlands apparaat was eenmalig.