Van sommige ledlampen wordt gezegd dat ze 25 jaar meegaan. Zijn ze dan zo lang getest?

Zo lang bestaan ledlampen toch nog niet? Hoe kunnen ze dat dan weten?

14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

LED lampjes bestaan al sinds de jaren '60, maar ze worden pas de laatste jaren ook voor verlichting gebruikt. Maar je kent ze zelf ook al lang als de lichtjes die aanduiden of je elektrische toestellen aanstaan (het rode lichtje van de tv bijvoorbeeld). Zo zitten ze al tijden in allerlei elektrische apparatuur om bepaalde 'signalen' te geven aan de gebruiker. Eerst waren ze enkel rood (lage frequentie), later werden ook andere kleuren ontwikkeld. Met de fel witte kunnen we nu ook efficiënt verlichten.

Er wordt vastgesteld dat LED lichtjes uit de jaren '70 dikwijls nog steeds werken, dus ik veronderstel dat men zulke claims wel zal kunnen hardmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee,dat zijn ze uiteraard niet, maar de deskundigen kunnen wel vaststellen aan de hand van slijtage na een x aantal branduren hoelang zo'n lamp theoretisch mee kan gaan.Kan dus nog altijd mee of tegen vallen! Vraag het over 25 jaar nog eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De LED-lampjes zoals je die nu in de winkel koopt voor gebruik als vervanger van gloeilampen zijn redelijk nieuw.
Maar het LEDje zelf is al veel ouder. Die is in 1962 uitgevonden, dus daar is voldoende ervaring mee.
Sommigen beweren zelfs dat ie in 1927 is uitgevonden, zie link.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dat wilde ik ook zeggen. Ik heb er tijdens mijn studie al mee gewerkt (jaaaaaren geleden).
In de jaren twintig van de vorige eeuw is de LED uitgevonden. Er is dus al wat jaartjes ervaring mee.
Op basis van de vele toepassingen waar Led's ingebouwd zijn en de ervaringen daaruit kun je wel een voorspelling doen voor de toekomst.
Door onder extreme omstandigheden te testen krijg je ook een indruk over de normale gebruiksduur van een ledlamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens een deel van een lamptest van nabij mogen zien. De lamp word dan afwisselend aan en uit gedaan. Aan de hand van het aantal keer aan en uit doen kunnen ze ondermeer de levensduur van een lamp bepalen. Wanneer je dan een lamp 1000 keer aan en uit kan doen dan gaat de lamp 3 á 4 jaar mee...

Maar dit is maar een deel van de test en de levensduur word ook aan de hand van een aantal andere factoren bepaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zetten ze er meer spanning op zodat ze sneller stuk gaan.Dan rekenen ze terug na hoeveel tijd ze stuk gaan bij normale spanning