Bij hoeveel volt ga je dood?¿

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
34.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voltage is niet de factor van belang in dodelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het aantal ampère is van belang. Voltage niet.

Antwoorden (2)

Voltage speelt geen rol hierin, want die geeft het elektrische potentieel tussen twee punten aan (dus het is niet zoals "bij hoeveel graden ga je dood", nee, Volt is iets anders)

Het hangt af vam hoeveel Ampere en Ohm ( combinatie van spanning en "stroom"):

De mate waarin een elektrische schok gevaar oplevert hangt af van de stroomsterkte door het lichaam. Bepalend hiervoor is naast de grootte van de aangelegde spanning, de lichaamsweerstand. Deze laatste uit zich voornamelijk in de huidweerstand.

Afhankelijk van de vochtigheid van de huid kan deze weerstand variëren van 1kohm tot 500kohm.
Ook capacitief vindt overdracht plaats, zo bedraagt bv. de capaciteit tussen een staand persoon en de aarde 700pF. Stromen met een sterkte van 100 mA die van arm tot arm door het lichaam lopen kunnen de dood tot gevolg hebben. Experimenteel onderzoek van grote aantallen proefpersonen heeft aangetoond dat stromen tot 300μA door vrijwel niemand worden gevoeld.
Voor de wisselstromen (50Hz) wordt hierboven een tabel gegeven voor toelaatbare stroomsterkten van arm tot arm. Je ziet dat dit onahhankelijk is van de toestand van de persoon in kwestie, nat of droog speelt geen rol!
Wanneer je een vochtige (of kletsnatte) huid hebt is je huidweerstand natuurlijk laag en zal voor een bepaalde spanning er meer stroom door je lichaam lopen dan bij een kurkdroge huid. De grootte van die stroom is echter afhankelijk van de grootte van de spanning op dat moment, dit is gewoon de wet van Ohm...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De spanning veroorzaakt niet het gevaar maar de stroom die loopt, de sterkte daarvan.

Er wordt aangenomen dat een wisselspanning tot 50 V als ongevaarlijk kan worden beschouwd.

Maar een zeer hoge spanning met een zeer geringe stroomsterkte hoeft niet dodelijk te zijn.