Is het normaal dat lampen snel achter elkaar kapot springen uit het niks?

Een paar weken geleden is een lamp in mijn slaapkamer gesprongen, dit was wel toen ik hem aan wou doen hetzelfde geld voor een andere lamp in mijn kamer, en dan vandaag de lamp boven mijn bed sprong ook zomaar kapot, maar dit keer was die al aan, knap en donker was het.. (Elke lamp hing trouwens aan her plafond) kan dit toeval zijn of waaraan ligt het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Heb je die drie lampen ongeveer tegelijk gekocht? Dan is het logisch dat ze ook ongeveer tegelijk kapot gaan. Andere mogelijkheid is dat er onlangs een spanningspiek was die de lampen behoorlijk heeft toegetakeld. Ook dan gaan ze snel na die aanslag kapot, en dus binnen korte tijd na elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u in de buurt woont van een hoogspanningscabine dan is de spanning aan de hoge kant en is dat best mogelijk.
Een andere mogelijkheid is dat u vlak aan een drukken weg woont met zwaar verkeer waardoor er veel trillingen ontstaan die de gloeidraad kapot maken.
U zou best spaarlampen kunnen installeren om dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger gingen gloeilampen veel langer mee, werden beter vacuüm gezogen. Tegenwoordig word door de massaproductie en om meer te verdienen geen aandacht meer gehecht aan een goed vacuüm, zodat er een restje zuurstof in de ballon achter blijft, waardoor de gloeidraad sneller opbrand.

Antwoorden (1)

Zijn alle lampen tegelijk in gebruik genomen? Zo ja, lampen hebben een beperkte levensduur en kunnen maar een bepaald aantal schakelingen hebben. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat er meerdere lampen in een korte periode kapot gaan.

Ik weet niet veel van elektriciteitsnetwerken maar ik zou met het ook nog voor kunnen stellen dat daar iets mis mee is (hoewel dat niet waarschijnlijk is als je met andere apparatuur geen problemen hebt gehad).