FPS= frames per second (opgebouwd beeld per seconde)
Hz (specifiek in deze context van monitor/tv) is het aantal keer per seconde dat een beeld ververst wordt.
Dit lijkt dus hetzelfde te zijn, maar is het niet.
Een TV heeft een aantal vaste verversingssnelheden. Vaak 24hz, 25hz/50hz(PAL), 30hz/60hz(NTSC)
Een PS5 (of andere console) heeft een maximale Hz die deze kan uitzenden. Dat is bij de PS5 120hz
Als je daar dus gebruik van wil maken zal je een TV moeten nemen die 120hz aan INKOMEND signaal kan ontvangen (en natuurlijk uit kan zenden).
FPS is het aantal beelden dat de PS5 kan genereren, als het een grafisch zwaar spel is in 4k zal dat lager zijn omdat een frame moeilijker is op te bouwen, dan een simpel spel in 1080p.

Maar dat is niet alles. Een PS5 heeft namelijk VRR (variabel refresh rate), welke door sommige TV's kan worden ontdekt.
Dit zorgt ervoor dat een wisselend Hz constant aan wordt gepast en er dus niet een bekende refreshrate zoals 50hz of 60hz wordt gepakt.
Dat zorgt voor een vloeiender beeld zonder tearing.
Daarnaast kan een PS5 HDR geven. Wat kan zorgen voor sprankelender beeld.

Als je dus een TV gaat kopen, wil je dus die specificaties.
-4K
-120hz
-VRR
-HDR
(Overigens hoeft dit niet, elke TV met een HDMI ingang kan aangesloten worden op een PS5.)

Dan kijk je natuurlijk naar grootte, maar ook naar type beeldpaneel. OLED of QLED (of ander LCD-LED type).
Vuistregel is, is dat je QLED neemt in een kamer met veel daglicht, en OLED als je in een kamer zit die je goed kan verduisteren.
een jaar geleden