Kan een oplader op zonnecellen en een accu (oplaadbare batterij) probleemloos een elk mah aan?

In de gebruiksaanwijzing staat 1200 mah. Ik heb meerdere vermogens liggen, maar die zijn veel groter. Hoe kom ik daar achter? Bij de leverancier van het apparaat staan wel oplaadbare batterijen, maar het vermogen staat er niet bij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonlicht is namelijk vaste stroomleverancier. In de handleiding staat dus ook dat veel licht sneller gaat dan bewolking. Er zit wel een schakelaar on/off op.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je weet dus niet hoe ver de accu is opgeladen. Dus hoe vol/leeg de accu is.

Toegevoegd na 2 dagen:
Even als toevoeging op de twee antwoorden:
De 12 uur staat in de gebruiksaanwijzing. Dat het langer duurt om op te laden dat was me ook bekend.

Heb elders gelezen dat een accu "lui" wordt en sneller slijt als deze niet volledig wordt opgeladen en steeds maar gedeeltelijk wordt opgeladen.
Zelf heb ik meerdere apparaten op accu. Een electrische tandenborstel bijvoorbeeld. Als die continu op een lader staat. Slijt die dan niet extra? Maar dat is een vaste accu en deze wordt niet opgeladen via de zon.
Bij wat luxere (tuin)verlichting is het mogelijk om zelf de accu te vervangen door er een nieuwe oplaadbare batterij in te doen. Door weersinvloeden kan deze sneller slijten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een accu met een capaciteit van 1200 mAh betekent dat deze 12 uur lang een laadstroom van 100 mA kan leveren (12h x 100 mA = 1200 mAh). Of 6 uur lang 200 mA (6 x 200 is ook 1200).
Daarna is de lader leeg als deze geen zon krijgt. De stroom (mA) zal niet erg veel hoger kunnen zijn vanwege de wat lage capaciteit.

De lader is met deze stroomsterkte alleen geschikt om bijvoorbeeld andere batterijen te laden, of indien de lader een voltage selectie heeft, je telefoon voor een tijdje van spanning te kunnen voorzien.

(als je nog even merk en type noemt kunnen we dat nog even voor je uitzoeken).

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus bij gebruik van zwaardere batterijen (2400mAh) zal het langer duren eer deze volledig opgeladen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kan daar gerust een accu instoppen welke meer milli-ampère-uur (mAh) heeft of minder.
Bij een zwaarder type zal het langer duren alvorens die opgeladen is maar aan de andere kant zal die dan ook langer stroom kunnen leveren.
Natuurlijk omgekeerd voor een lichter type.
Exacte cijfers op kleven is moeilijk omdat, zoals u zelf aangeeft, het sterk afhankelijk is van de sterkte van de zonnestralen.
Theoretisch zal een volle accu van bv 2100mAh gedurende 2,1 uur 1 Ampère kunnen leveren, naar analogie zal een 2300mAh 2,3 uur 1 Ampère aankunnen, enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moderne batterijen hebben geen "elektrisch" geheugen meer zodat het niet meer nodig is die volledig te ontladen alvorens weer te laden.
Anderzijds mogen die tegenwoordig ook constant op de lader blijven.
Elke accu heeft wat u noemt "slijtage" en kan maar een aantal keren opgeladen worden, dat is natuurlijk relatief want bijna alle accu's kunnen tot meer dan 500 maal herladen worden.
Ik zal mijn antwoord bewerken en alle eigenschappen meegeven in een afbeelding.