Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een stekker met daaraan alleen een snoer in een wandcontactdoos doe, verbruikt deze dan stoom?

Dus enkel een snoer zonder verbruiker

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Een stekkerdoos of verlengsnoer verbruikt geen electriciteit.

Een apparaat wel. Ook apparaten die op standby staan gebruiken electra, net als een adapter (zonder verderop een apparaat eraan).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor adapter bedoel je, die wel stroom gebruikt zonder dat er een apparaat aan zit dat aanstaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oplader van je mobieltje milli.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad bv. de oplader van een mobieltje, of van je laptop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, echt waar? Dus als mijn laptop of foontje er niet aan vast zit gebruik ik toch stroom??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
yep!
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/overig/stroom-vermogen-neemt-adapter-stopcontact.54482
Alleen een snoer in een wandcontactdoos verbruikt inderdaad geen stroom.
Zouden loze snoeren dan misschien dé oplossing voor het energievraagstuk zijn? ;-)

Toegevoegd na 1 uur:
Als het geen typefout betreft dan vraag je of een snoer STOOM gebruikt. Als je dat idd bedoelt is het antwoord echter ook nee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een losse kabel verbruikt wel stroom, dat komt door de nominale impedantie van de kabel. Deze stroom is echter zo laag dat hij te verwaarlozen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitgaande van het feit dat met "stoom" stroom bedoelt word:

Het verbruikt wel degelijk iets, want er staat wel spanning op de draad. Die spanning gaat normaal gesproken slechts tot het stopcontact, maar doordat je er een stekker in steekt moet het een langere weg afleggen en de weerstand van de draad zorgt er voor dat er enig verlies optreed. Wat, zoals reeds vermeld, dusdanig weinig is dat je dit kan verwaarlozen.

Ik vind het hoe dan ook een aparte situatie, mocht ik het ooit tegenkomen.. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er niets aangesloten is loopt er geen stroom, er is dus ook geen stroom om een langere weg af te leggen. De weerstand van de draad is dan ook geen factor van belang voor dit vraagstuk. Theoretisch zal de wisselspanning een zeer klein stroompje opleveren door de capacitieve koppeling van beide aders, maar door de lage frequentie (50 Hz) en de lage capaciteit (enkele pF) zul je die alleen met een zeer gevoelige stroommeter kunnen aantonen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding