als ik stekker van wasmachine insteek springt zekering.Hoe los ik dit op?

Wasmachine staat nog niet eens aan,gebeurt al als ik stekker in stopcontact steek.En hij heeft thans altijd gegaan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

Ondanks dat een apparaat het altijd heeft gedaan, kan het toch gebeuren dat er ineens iets kapot is gegaan in het apparaat, waardoor er toch kortsluiting wordt gemaakt en dus de zekering springt.

Heb je al geprobeerd om te kijken of het probleem wel in de (stekker van de) wasmachine zit? Sluit ook eens de stekker van een ander apparaat aan in het bewuste stopcontact en kijk of de zekering dan ook springt: het is dan waarschijnlijker dat het stopcontact zelf de kortsluiting maakt.

Als je zelf een beetje DHZ-ervaring hebt, zou je een probleem in het stopcontact zelf nog wel op kunnen lossen, maar zorg ervoor dat je er dan altijd de stroom afhaalt. Een stekker van een apparaat als een wasmachine zou ik liever door een erkende reparateur laten doen (als het probleem al niet in de wasmachine zelf zit).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kortsluiting in stopcontact zelf bij insteken van stekker is onzin, tenzij het stopcontact los aan de draden uit de muur hangt, zelfs dan nog onwaarschijnlijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onwaarschijnlijk of niet; het is in ieder geval het controleren waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gebeurt alleen als ik stekker van wasmachine insteek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zit er waarschijnlijk toch een probleem in de stekker van de wasmachine. Kun je nergens beschadigingen zien aan de stekker of het snoer? Of dat de snoer ergens een rare knik heeft gehad? Als je genoeg snoer overhebt om alsnog bij het stopcontact te kunnen (ik zou een wasmachine nooit via een verlengsnoer laten draaien), zou ik inderdaad het snoer achter het beschadigde punt afknippen en de stekker daaraan monteren. Wel opletten dat je weet wat je doet en als je twijfelt: laat het een vakman doen! Die je overigens dan meteen ook naar het probleem zelf kunt laten kijken natuurlijk. Heb je trouwens al geprobeerd om met een verlengsnoer te kijken of de wasmachine ook het probleem geeft bij andere stopcontacten? Dan weet je voor 300% zeker dat het aan het wasmachine ligt als ook dan de stoppen/zekeringen eruit springen.

Andere antwoorden (3)

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1. Het is de aardlekschakelaar die uit springt omdat er een beetje lekstroom in de wasmachine naar de aarde vloeit. Een wasmachine hoort eigenlijk ook niet op een aardlekschakelaar te zijn aangesloten, stopcontacten in keukens en wasruimtes dienen goed geaard te zijn. Vaak helpt het om de stekker omgekeerd in het stopcontact te steken: vanaf de fasedraad loopt veel meer lekstroom dan van de nuldraad, bij omdraaien stekker verwissel je die twee.
2. Het snoer van de wasmachine is beschadigd door scherpe knikken of klemzitten onder een scherpe rand. Verwijder het kapotte deel van het snoer en zet een nieuwe waterdichte geaarde stekker er aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry maar dat is een gevaarlijk antwoord.
Een wasmachine moet net WEL op een aardlekschakelaar en nog wel eentje van 30 mA ! ! !
Wettelijk moeten alle vochtige ruimtes op zo een 30 mA zitten. Voor de rest klopt uw antwoord en als extra wil ik er nog aan toevoegen dat er lek in de machine kan zitten, waarschijnlijk in de bedrading waarvan de isolatie ergens weggeschuurd is of in de weerstand wat dikwijls voorkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland is het gebruikelijk om "natte" ruimtes juist niet op aardlekschakelaar aan te sluiten. De groepenkast heeft twee kleuren schakelaars: groene groepen op aardlekschakelaar, zwarte zonder aardlekschakelaar. De "natte" ruimten dienen voorzien te zijn van geaarde stopcontacten zodat de apparaten die je aansluit volkomen aanraakveilig zijn. Wasmachines in badkamers worden zelfs vast aangesloten op een trekschakelaar op 2 m hoogte met een 4 aderige kabel, waarbij twee draden voor de aarding wordt gebruikt.
De reden om wasmachines en kooktoestellen niet op aardlek te beveiligen is omdat er vaak al redelijk wat lekstroom optreedt door condens of door lekstroom in motorcondensatoren die met hun behuizing aan het metaal van de machine geschroefd zitten.
Net nog even gecontroleerd, dit is de situatie in mijn eigen meterkast van mijn huurhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees net op andere fora dat in nieuwe installaties een aardlekschakelaar van 300 mA gevraagd wordt, bij renovatie nog niet verplicht. Het zal duidelijk zijn dat de tien maal ongevoeligere versie voor een "natte" ruimte aan te bevelen is, 30 mA lekstroom is in een wasmachine niet ongebruikelijk, en bij goede aarding ook niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Koosknip: zover ik weet MOETEN natte ruimtes op een aardlekschakelaar en kan de wasmachine evt. op een eigen 50mA aardlekschakelaar (omdat die bij 30mA er vanzelf al uit kan vliegen).
Ik ben geen elektricien maar kan het ook zijn dat je te veel andere apparaten aan heb staan? Ik weet nog dat bij ons vroeger in het studenten huis de stroom er af ging als we tegelijk de tv, het strijkijzer en de frietpan aan hadden.. Kijk eens of dit ook bij jou het geval is scheelt je misschien een reparateur bezoek om niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alleen wasmachine ;)
Misschien zit er een snoerbreuk net even achter de stekker.
Gewoon even een paar centimeter van het snoer achter de stekker afknippen en deze opnieuw er weer aanzetten.