Wat is het verschil tussen SiRF en MTK (chipset voor GPS-ontvangers)?

De ene GPS-ontvanger wordt aangeprezen als "superieur vanwege de MTK-chipset". De andere wordt aangeprezen als "superieur vanwege de SiRF-chipset".

En dan heb je ook nog MTK-II of SiRF-III enzovoort.

Wat zijn de verschillen tussen deze chipsets?

Cryofiel
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zijn chipsets die in principe allemaal hetzelfde doen. Maar de een kan meer kanalen ontvangen dan de andere, de gevoeligheid verschilt, de opstarttijd en het energieverbruik. De MTKII wordt i.h.a. als beste beschouwd.
Plaatje bij antwoord
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Je schrijft dat de een meer kanalen kan ontvangen dan de ander - maar welke kan de meeste kanalen ontvangen, en hoe belangrijk is dat? Hetzelfde voor de gevoeligheid - welke is het gevoeligst? En is een hogere gevoeligheid altijd beter (je ontvangt dan namelijk ook meer stoorsignalen)? Dezelfde vragen voor opstarttijd en energieverbruik. Tot slot: waarom wordt de MTKII als beste beschouwd? Volgens welke definitie van "beste"? Een bron die de verschillen bespreekt zou prachtig zijn.
escape
10 jaar geleden
Hoe meer satellieten kunnen worden ontvangen hoe groter de nauwkeurigheid van de ontvanger. Telkens verdwijnen er GPS-sats en verschijnen ze. Door de ontvangst van een groot aantal kanalen en een snelle 'fix' wordt de positiebepaling nauwkeuriger. En een grotere gevoeligheid is in dit geval beter. Storingsonderdrukking blijkt geen issue te zijn bij dit soort ontvangers, alhoewel dat boven mijn pet gaat.
De 'all-over performance van MTKII blijkt het best te zijn. Dat is dus de combinatie van de gemeten factoren.