Wat gebeurd er als een smartphone via een lagere universele adapter wordt opgeladen?

Stel een smartphone heeft een originele laad adapter van 1000mA.
Maar je gaat hem opladen via een universele adapter van 750mA.

Wat zal er gebeuren:
a) wordt de adapter te warm met kans op verbranding
b) zit er een stroombegrenzer in de adapter, en duurt het gewoon langer voordat dat smartphone is opgeladen?
c) anders...

Je hebt namelijk zonneladers, universele laders en accupacks met een interne accu om de energie over te zetten naar een smartphone.
Hierbij heb je dus ook verschillen in de laadstroom/laadvermogen die geleverd kan worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat er precies in elke lader aan regelingen zit, kan ik moeilijk voorspellen, de meeste alleen een simpele begrenzing serie weerstand.
Dus over het al gemeen zal het volgende gelden:
a_De adapter word niet te warm, bij te veel stroomvraag, stort de spanning en daarmee de stroom gewoon in(zakt) en dus word ie niet te warm.
b_De stroombegrenzer zal meestal de weerstand zij, plus het effect wat ik bij A al noemde.
Ergo, Laden zal wel lukken, maar langzamer gaan.
(Overigens) moet de spanning wel goed zijn, onbelast iets hoger dan de accu spanning)